RECENSIE: Geri van Essen - Cleaned The Windows

Essen
2021-08-20 Ironisch is de speling van het lot. Waar de Utrechtse Geri van Essen ruim tien jaar geleden naar Londen verhuisde om een groter publiek voor haar muziek te vinden, brengt het Nederlandse Tiny Room Records nu haar eerste ‘echte’ album uit. Of beter gezegd, haar eerste plaat die niet in eigen beheer is uitgebracht. Drie jaar geleden debuteerde Van Essen al verdienstelijk met de pure, voornamelijk akoestische folkplaat A New Hiding Place, met haar nieuwe album Cleaned The Windows zet ze een stap richting warmer aangeklede singer-songwriterpop.

Zonder slag of stoot ging dat niet, als we de bijgeleverde bio mogen geloven. Er waren problemen met microfoons en er belandde talkpoeder op de piano (hoe dat kon gebeuren, laat de auteur van het persbericht in het midden), maar uiteindelijk kwam alles op zijn pootjes terecht. En dat ‘with a little help from her friends’ uit Engeland en Nederland én labelbaas Stefan Breuer, die onder meer de drums, elektrische gitaar en bas voor zijn rekening nam. Dit riekt inderdaad nog steeds heel erg naar huis-, tuin- en keukenvlijt, maar goed, het is bepaald geen EMI of Universal Records waar Van Essen onder contract staat. Wel kan Tiny Room zich weer voorstaan op een kwaliteitsalbum.

Cleaned The Windows is namelijk in alle opzichten beter dan diens voorganger. De liedjes klinken authentieker, hebben een spannendere opbouw en zijn bovendien fraai gearrangeerd. Het komt de toch al schone stem van de zangeres alleen maar ten goede. Bovendien kent het album meerdere bovengemiddeld goede nummers, waaronder de single ‘23/32’ (met fijne klankaccenten door een hoorbaar niet al te beschadigde piano en een al even fraai stukje vioolspel van Elizabeth Clough) en ‘For The Singing’, dat drijft op een sfeervol muzikaal mengsel van elektrische gitaar, orgel, klarinet en tuba.

Het beste heeft Van Essen bewaard voor het laatst, met achtereenvolgens het prachtige en dichterlijke ‘The Sun Moves Around’ en de hemelsmooie afsluiter ‘Words’ (dat ondergetekende tot zijn favoriete liedjes van dit jaar rekent). De originaliteitsprijs zal ze met Cleaned The Windows niet verdienen (al is de vraag gerechtigd in hoeverre dat nog mogelijk is binnen het folkpopmetier), maar Van Essen heeft wel een bijzonder sterk album afgeleverd, dat bovendien moeiteloos voldoet aan het allergrootste cliché binnen haar genre. Dan hebben we het over het label ‘tijdloze muziek’.
Recensent:Ronnie Weessies Artiest:Geri van Essen Label:Tiny Room Records
Cover Chain Reaktor - Homesick

Chain Reaktor - HomesickIedereen die in Nederland iets met progrock heeft zou de naam Erik Laan...