RECENSIE: Matmos - Boguslaw Schaeffer

Matmos
2022-07-24 Tijdens een interview uit 2006 vertelt Drew Daniel dat je de muziek van Matmos ”noisy cut-ups” of ”collages made out of sounds” kunt noemen. Wie hun dertiende album Regards/ Ukłony dla Bogusław Schaeffer heeft beluisterd, zal dit kunnen beamen. Hij vormt met levenspartner Martin Schmidt al sinds 1995 een muzikaal duo. Fans van Björk kennen mogelijk hun bijdragen aan Vespertine [2001] en Medúlla [2004]. Maar voor een groot gedeelte van de muziekliefhebbers zijn zij onbekenden. Net als hun inspiratiebron dat is. Niet heel verwonderlijk, want hun kunstzinnige geluidsexperimenten zijn niet de meest toegankelijke muziekstukken ter wereld.

Dit project, dat gefinancierd is door de Poolse overheid, was onderdeel van het uitgebreide programma ”Niepodległa” om 100 jaar onafhankelijkheid te herdenken. Op Regards/ Ukłony dla Bogusław Schaeffer brengen zij een eerbetoon aan de eigenzinnige Poolse componist, die in 2019 overleed. Zij spelen niet zijn werk, maar spelen met zijn werk. Met samples van zijn elektronische concerten uit de jaren zestig en zeventig maakten zij eigen werk. Het is een sensatie voor het gehoor omdat er zoveel gebeurt. Maar de waarheid gebiedt te zeggen dat het instrumentale werk juist daardoor ook wel richtingloos is. Er is wel ritme maar geen beat. Als je de volle drie kwartier luistert, dwalen je gedachten daardoor wel eens af. De nummers zouden zo maar delen van de soundtrack van sciencefiction serie Doctor Who kunnen zijn. Op enkele momenten doet het ook wel denken aan de experimentelere nummers uit het vroege werk van samplevirtuozen The Art Of Noise.

Schilderen met geluiden is de rode draad die door al de werken van Matmos loopt. Met al hun moderne apparatuur weten zij de sfeer van vroege analoge synthesizers goed te treffen. Het album is echter vooral interessant vanuit musicologisch en kunstzinnig perspectief. Door het hoge artistieke gehalte is dit maar voor een kleine groep mensen weggelegd. Om vaker naar dit soort werken te kunnen luisteren mist het voor de meesten de structuur van pop.
Recensent:Dave Stam Artiest:Matmos Label:Thrill Jockey Records
Barrie

Barrie - Barbara Barrie komt uit Brooklyn New York en Barbara is haar tweede volwaardige...