RECENSIE: Lukas Batteau - While I Was Sleeping

Batteau
2022-12-28 Zijn naam doet weliswaar internationaal aan, maar singer-songwriter Lukas Batteau komt ‘gewoon’ uit Utrecht. Deze meneer wordt internationaal geroemd, heeft door Amerika getourd, en werd door een Engels muziekmagazine omschreven als de Nederlandse Ben Howard, een vergelijking die gedeeltelijk op zijn plaats is, want Batteau brengt gelukkig ook een eigen sound mee op zijn derde album While I Was Sleeping.

Door de lockdowns dook Batteau eerder terug de studio in dan eigenlijk gepland was. We kunnen, gelukkig, heel voorzichtig, stellen dat we inmiddels in het post-Corona tijdperk zitten. In de muziek die nu wordt uitgebracht wordt ofwel vooruitgekeken, of teruggegrepen naar de tijd van angst, onwetendheid en isolatie. While I Was Sleeping is een album dat tot deze laatste categorie behoort. Hoe deze bizarre tijd een uitwerking heeft gehad op Batteau heeft hij verwerkt in tien nummers. Dat de wereld stil stond heeft de zanger vertaald naar een akoestische, warme sound waar rust vanuit gaat. En hoewel onwetendheid en onzekerheid destijds ook overheersten in de samenleving, heeft Batteau dit achterwege gelaten en gekozen voor een sound waarin berusting naar voren komt. While I Was Sleeping laat zich karakteriseren door een voortkabbelende, soms iets slepende sound die de warme vocalen van Batteau mooi weten te begeleiden.

Het overgrote gedeelte van de tien tracks op dit album blijft klein, maar wanneer Batteau er dan een schepje bovenop doet, zorgt dit voor een aangename verrassing. Neem bijvoorbeeld ‘Rainbow’ waar na een zeer langzame opbouw nog in de laatste minuut energie wordt toegevoegd wat voor een opgewektere sound zorgt. ‘Hope To Come’ vaart wel bij zo’n dosis energie en de ‘hope’ uit de titel wordt hoorbaar in het uptempo karakter van deze track. Batteau zijn werk komt echter ook goed uit de verf wanneer het voortsleept, zoals op de titeltrack. Het dromerige gitaarspel klinkt geduldig en de track vereist geen lyrics om te kunnen spreken.

Wellicht zijn we als samenleving te snel weer gewend geraakt aan hectiek en haast waardoor dit album soms ietwat afwijkt van de hedendaagse tendens. Maar je kunt het ook anders zien: mocht je van de ‘ratrace’ willen ontsnappen, dan is dit een goede plaat. Doe het weer even rustig aan, een stapje terug, een versnelling lager en gun jezelf een moment om even weg te dromen bij While I Was Sleeping,
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Lukas Batteau Label:It\'s All Happening
Cover iET - Hunger

iET - Hunger ”Longing to be a mother. Longing to be a musician. The struggle to be both....