RECENSIE: Jockstrap - I Love You Jennifer B

Jockstrap
2023-02-26 Jockstrap is een Engels duo dat bestaat uit Georgia Ellery en Taylor Skye. De twee ontmoeten elkaar in 2016 op de Guildhall School of Music & Drama in Londen en in 2018 brengen ze hun eerste EP, Love Is The Key To The City, uit. Het duo tekent hierna bij Warp Records en daar verschijnt in 2020 de EP Wicked City. Weer twee jaar later brengen Ellery en Skye hun debuutalbum, I Love You Jennifer B, uit bij Rough Trade.

Ellery zit ook in Black Country, New Road, maar de muziek van Jockstrap ligt zeker niet in het verlengde van die band. Waar BC, NR heel organisch klinkt, met een grote bezetting en veel verschillende instrumenten klinkt Jockstrap juist elektronisch en bij vlagen minimaal. Wat de bands wel delen, naast Ellery, is een avontuurlijke inslag.

De muziek van Jockstrap is een mix van de stem en strijkersarrangementen van Ellery en de elektronica van Skye. Deze mix is niet altijd gelijkmatig verdeeld, waardoor de band op I Love You Jennifer B soms heel elektronisch klinkt en soms meer richting singer-songwriter gaat. In die laatste vorm doet Jockstrap bij vlagen nogal sterk denken aan de meer experimentele kant van Regina Spektor. Dit komt met name door de manier waarop Ellery zingt.

Een mooi voorbeeld hiervan is het nummer ‘Angst’, waarop Ellery’s zang minimaal begeleid wordt. Horen we daar een harp? Tegen het einde horen we alleen nog zang, die zo verknipt is dat de zinnen elkaar een soort overlappen. Erg bijzonder! Ook ‘Glasgow’ is een rustig nummer, maar na een begin dat in het verlengde ligt van ‘Angst’ volgt een song die meer naar indiepop neigt. ‘Lancaster Court’ is een folky song met een wat mysterieuze sfeer. Hierin wordt de elektronica alleen gebruikt voor wat filmische effecten. Ook ‘What’s It All About’ is folky, maar deze song is wat melodieuzer dan ‘Lancaster Court’.

De elektronica speelt een belangrijke rol in opener ‘Neon’. Deze song begint nog wel heel rustig, maar ongeveer halverwege komen de beats en de overstuurde synths erin. Ook bijna-titeltrack ‘Jennifer B’ is op elektronische leest geschoeid en hetzelfde geldt voor ‘Concrete Over Water’, al bevat ook deze song rustigere passages. ‘Debra’ begint haast ambient-achtig, maar bouwt mooi op totdat na iets meer dan anderhalve minuut de beat erin komt. Afsluiter ‘50/50 (Extended Mix)’ is de meest experimentele song op I Love You Jennifer B, met een stuwende beat en repetitieve vocalen. Single ‘Greatest Hits’ is met zijn jaren ’80 vibe juist een van de meest toegankelijke songs het album.

I Love You Jennifer B is door de mix van elektronica en singer-songwriter een lekker avontuurlijk album dat geen moment verveelt. En Jockstrap is een band om de komende tijd goed in de gaten te houden.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Jockstrap Label:Rough Trade Records
Cover Weyes Blood - And In The Darkness Hearts Aglow

Weyes Blood - And In The Darkness Hearts AglowDe in 1988 geboren Natalie Laura Mering is al sinds 2003 actief als Weyes...