RECENSIE: Roosbeef - Zomer In Nederland

Roosbeef
2023-07-20 Begin 2020 verscheen na een stilte van vijf jaar weer een album van Roosbeef. Deze keer hebben we gelukkig iets minder lang hoeven wachten, maar er is toch alweer ruim drie jaar verstreken sinds de release van Lucky. Ten opzichte van dat album is de band op Zomer In Nederland uitgebreid met een extra gitarist in de persoon van Sjoerd Bruil (Millionaire, Dez Mona).

Verder bestaat de band uit drummer Tim van Oosten (Het Zesde Metaal), gitarist/toetsenist Tom Pintens (Het Zesde Metaal, Zita Swoon) en bassist/toetsenist/gitarist Pascal Deweze (Metal Molly, Sukilove, Chitlin' Fooks). Maar het belangrijkst is en blijft natuurlijk frontvrouw Roos Rebergen. Haar bijzondere, soms onnavolgbare teksten en haar kenmerkende zang geven Roosbeef haar unieke karakter.

De toevoeging van een extra gitarist zorgt ervoor dat Zomer In Nederland wat meer gitaar-gedreven is dan Lucky. Het album heeft een lekkere Americana-vibe, wat vooral komt door het puike gitaarspel. Zomer In Nederland klinkt hiermee anders dan de voorgaande albums, maar desondanks ook helemaal als Roosbeef. Het album is overwegend rustig, maar soms gaat de band even een versnellinkje hoger, zoals bijvoorbeeld in het tweede deel van ‘Hooitijd’, en in ‘Als Even’, dat zelfs een beetje richting de Southern rock van The Jayhawks gaat. Ook ‘Warschau’ is vrij stevig. In deze song zijn ook gastvocalen te horen van Stijn Meuris, bekend van onder andere Noordkaap.

Andere uitschieters op Zomer In Nederland zijn opener ‘Ik Heb Je Rug’, waarvan het refrein behoorlijk snel in je hoofd gaat zitten, en het relaxte ‘Mandola’. In het refrein van deze song zit de zin “Stap uit je comfort zone. Ik heb gene comfort zone”. De fans van Roosbeef zullen deze zin herkennen uit het nummer ‘In Mijnen Tijd’, van Lucky.

Bij het bespreken van Lucky trok ondergetekende de conclusie dat het vooral goed nieuws was dat Roosbeef weer terug was van weggeweest. Met Zomer In Nederland levert de band ook weer een echt goede plaat af.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Roosbeef Label:M.A.R.S. Worldwide
Cover Shame - Food For Worms

Shame - Food For WormsVijf jaar na het debuut Songs Of Praise en twee jaar na opvolger Drunk...