RECENSIE: PoiL Ueda - PoiL Ueda

Poil
2023-11-25 Het album PoiL Ueda is meer dan een samenwerking tussen de Franse experimentele rockers PoiL en de Japanse zangeres Junko Ueda. Het is het samengaan van twee verschillende culturen die in beginsel niets met elkaar gemeen hebben. Je zou zeggen: hier komt geen winnaar uit, zeker niet de luisteraar. Niets is echter minder waar: hoe het kan, kan het, maar dit klinkt opmerkelijk goed. Net zoals bij zout met karamel; port met chocolade of jus d’orange met karnemelk, verwacht je niet dat het lekker smaakt. Dat geldt hier ook: het geheel past wonderwel bij elkaar, zeker wanneer je ervoor openstaat.

Junko Ueda is een klassiek getrainde muzikant, wiens eigenzinnige stijl teruggrijpt naar het traditionele Japanse Heike-Monogatari, dat zijn oorsprong vindt in de dertiende eeuw. Hierbij worden verhalen gezongen in de Boeddhistische shômyô zangstijl onder begeleiding van de satsuma-biwa, een vijf-snarige luit. Het is haar liefde voor prog-rockband Emerson, Lake & Palmer en een gemeenschappelijke kennis die haar deed openstaan voor een samenwerking met de Europeanen van PoiL. Die zijn niet vies van opmerkelijke samenwerkingen, getuige formaties als Le Grand Sbam ( Vaisseau Monde [2019] and Furvent [2020]) en met math-rockband ni als zijnde PinioL (Bran Cou Cou[ 2018]).

Dit project levert feitelijk twee composities op. De eerste is het drieluik ‘Kujô Shakujô’ dat gebaseerd is op een soetra over de shakujô. Deze magische metalen staf is zowel een wandelstok als een wapen. De ijzeren ringen op het einde hiervan maken een dusdanig geluid dat gevaarlijke dieren en geesten op afstand blijven. Op het eerste deel roept Ueda de demonen op, waarna in deel twee en deel drie Antoine Arnera (toetsen), Boris Cassone (gitaren), Benoit Lecomte (akoestische basgitaar) en Guilhem Meier (drums) ervoor zorgen dat er een dusdanig muzikaal geweld de kop opsteekt dat geen enkele kwelgeest ook maar in de buurt wil komen! PoiL weet telkens weer vanuit een chaotisch begin terug te werken naar muziek die zich aanpast aan dat van Ueda.

De tweede compositie, ‘Dan-No-Ura’, vertelt het verhaal van een 12e-eeuwse zeeslag in de baai met die naam. Het is wederom Ueda die het voortouw pakt, dit maal onder begeleiding van haar satsuma-biwa. Toch klinkt dit muziekstuk ons Europeanen wat beter in de oren. Waarschijnlijk komt dit doordat de muzikale structuren wat duidelijker herkenbaar zijn. We horen de invloeden van onder andere King Crimson en Yes terug en dat maakt het wat meer behapbaar.

Ueda en PoiL maken het onmogelijke mogelijk. Het experimentele anarchistische geluid vanuit Frankrijk mengt zich bijzonder goed met de traditionele story telling vanuit Japan. Dit album is niet alleen een goed voorbeeld hiervan; het zet de standaard hiervoor. Opmerkelijk en onwerkelijk mooi.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:PoiL Ueda Label:Xango Music
Cover Solomane Doumbia - Ségou To Lagos

Solomane Doumbia - Ségou To LagosOp het album Ségou To Lagos legt Solomane Doumbia ons uit hoe de afrobeat...

Cover Remont Pomp/ Mokolaj Trzaska/ Adam  Żuchowski - Sam Jesteś Pompa Vol. 1

Remont Pomp/ Mokolaj Trzaska/ Adam Żuchowski - Sam Jesteś Pompa Vol. 1 Berg het keukengerei maar goed op als de Poolse band Remont Pomp...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT