RECENSIE: Bernard Hering - Out Of Thin Air

Hering
2023-12-27 De Zeeuwse Bernard Hering heeft met zijn nieuwste album Out Of Thin Air een grootse indruk gemaakt. Zo bescheiden als zijn werk klinkt, zo imposant is de indruk die hij wekt met zijn nieuwste werk. Hoewel het niet het debuutalbum van Hering is, voelt het alsof hij hiermee een tweede intrede in de Nederlandse muziekindustrie doet. Opgenomen in één ‘take’ met een 8-track recorder kan het album beschouwd worden als een live-album, wat de kwaliteiten van Hering dik onderstreept. Het maakt het album puur, net als dat de teksten van Hering dat zijn. De exclusieve verkrijgbaarheid op vinyl vraagt van de luisteraar om een aandachtig aanschouwer te zijn van de kwetsbaarheid van Hering. De ervaring van het album wordt er des te groter van. Out Of Thin Air is een album dat je beklijft, wat je aangrijpt en waar je bij tijd en wijle stil van valt.

Wanneer de naald de groeven van de vinyl langsgaat begint de tape hoorbaar te rollen. Daarop staat als eerste het nummer ‘Abel Tasman NP’, wat gelijk de blauwdruk vormt voor de volgende nummers. Eén akoestische gitaar, een diepe stem, en hier en daar wat toetsen of soundscapes (welke op naam van boezemvriend Len van de Laak staan). Het blijkt een perfecte formule te zijn, wat duidelijk ontleend lijkt te zijn aan beroemde singer-songwriters uit de vorige eeuw. Denk aan een vroege Bruce Springsteen, Johnny Cash, of een Neil Young. Met een diepe persoonlijke stem verlangt Hering dan ook terug naar de verleden tijd. Dit trekt hij door in vrijwel alle nummers van zijn werk, wat samen met een kwetsbaar stemgeluid diep doordringt in de huid van de luisteraar.

Ondanks dat Hering nog maar over een klein oeuvre beschikt toont hij zich als een volwassen en ervaren muzikant. Het album is gebalanceerd, waarbij de lijn der nostalgie helder te volgen is en waarbij geen enkel nummer onderdoet voor de andere nummers. Als er dan toch een nummer uitgelicht mag worden, laat het dan ‘Only A Broken Heart Away’ zijn, waarbij Hering laat zien niet alleen de americana te beheersen, maar dat hij zich ook thuis voelt in moderne folk. Met lieflijke akoestiek spreekt hij zijn ex-partner hoop toe. ‘‘Allow you to remember, to walk again with pride. With your eyes really dry. You’re only a broken heart away, to become a woman’’. Als luisteraar kun je enkel nog maar zwijgen.

Het album besluit met ‘Break In My Clouds’, waarbij Hering voor de eerste keer vooruit kijkt. Een nieuwe liefde dringt aan. Maar er schijnt niet alleen een nieuwe liefde door de dichtgepakte donkere wolken. Als Hering heel goed in zijn vooruitzicht kijkt zal hij een grote carrière aan de horizon zien verschijnen.
Recensent:Julian de Groot Artiest:Bernard Hering Label:Concerto Records
Cover Gregory Alan Isakov - Appaloosa Bones

Gregory Alan Isakov - Appaloosa BonesGitaar, banjo, ukelele, drums, piano, keyboard, synthesizer, orgel. Gregory...