RECENSIE: Fog - Ditherer

Fog - Ditherer
2007-09-16 Ditherer is alweer het vierde album van Fog, maar tegelijkertid is het ook een debuutalbum. Dat zit zo. Fog begon als een soloproject van Andrew Broder. Hij bracht een drietal albums uit waarop tradtionele instrumenten werden gecombineerd met samples. Naast deze albums, waarvan met name Ether Teeth uit 2003 goed ontvangen werd, verscheen er ook nog een serie EP’s en werkte Broder aan diverse zijprjecten en ook maakte hij verschillende remixen. Zo droeg hij bijvoorbeeld bij aan Low’remix EP Tonight The Monkeys Die. Sinds 2006 is Fog echter een driekoppige band, die naast Broder (gitaar) bestaat uit Mark Erickson (bas) en Tim Glenn (drums). Ditherer is het eerste album van de nieuwe versie van Fog en dus ook een soort debuutalbum.

Voor Ditherer heeft Fog zich laten inspireren door muziek uit verschilende genres. Zo hoor je invloeden uit rock, pop, elektonica, folk, metal en hiphop. Het resultaat van deze mengelmoes van invloeden is een spannende plaat vol alternatieve rock. Het begin van het album is nog wat tam. Zo is opener ‘We Have Vanished’, ondanks de tempowisselingen niet echt heel spannend. Hetzelfde geldt voor het uptempo ‘Inflatable Ape pt. 3’. Hierna volgt echter het prachtige ‘I Have Been Wronged’. De melodie van dit nummer is wat trager, maar het onderliggende ritme is wel snel. De zanglijn is bovendien erg mooi. Het nummer hierna, ‘Hallelujah Daddy’ is vooral in het begin erg hoekig en doet enigszins aan Captain Beefheart denken.

Het bovenstaande geeft al aan dat de variatie tussen de nummers op ‘Ditherer’ behoorlijk groot is. De variatie binnen de nummers is soms echter ook behoorlijk groot. Het nummer ‘You Dit What You Thought’ begint bijvoorbeeld traag en doet dan een beetje denken aan ‘Mmm Mmm Mmm Mmm’, de grote hit van de Crash Test Dummies. Iets verderop in het nummer horen we een duidelijke invloed van Beatles/Pink Floyd-achtige psychedelica. Dan volgt er nog een stuk dat duidelijk beïnvloed is door grunge en een stuk met veel fuzz en wat blazerspartijen.

Behalve de twee nieuwe bandleden heeft er ook een groot aatal gasten meegewerkt aan Ditherer. Zo zijn onder andere alle drie de leden van de Amerikaanse hiphop indierock formatie Why? te horen evenals Alan Sparhawk en Mimi Parker van Low. Het is niet echt duidelijk wie precies aan welk nummer heeft meegewerkt, maar in de afsluiter ‘What’s Up Freaks?’ meen ik Mimi Parker’s stem te herkennen en de drumpartij in dit nummer doet sterk denken aan het drumwerk dat we van haar gewend zijn bij Low. Het is één van de hootepunten van het album, dat sowieso erg weinig zwakke momenten kent. Ditherer is echt een aanrader voor iedereen die van avontuurlijke rock houdt.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Fog Label:Warp
The Wombats - The Wombats EP

The Wombats - The WombatsLiverpool staat garant voor het leveren van kwaliteitsbands. In de...