RECENSIE: Hard-Fi - Once Upon a Time in the West

Hard-Fi - Once Upon a time in the west
2007-09-07 Het tweede album van Hard-Fi is een feit, een cd die ten eerste opvalt door het artwork. Nou ja, door het ontbreken ervan. Een gele achtergrond met de witte tekst 'No covert art.' Gelukkig staat erboven wel te lezen dat de muzikanten Hard-Fi heten en de cd de naam 'Once Upon a Time in the West' heeft meegekregen. Vouw je het boekje open dan krijg je de tekst “insignificant photoshoot.”en verder helemaal niets. De muziek zelf zal dus je aandacht moeten trekken en dát is nu precies hetgeen wat de vier heren met deze manier van presenteren hebben bedoeld. Zanger Richard Archer hierover: "We zitten niet te wachten op een zwaar bewerkte foto van ons op de cover. Fuck that, het gaat om de muziek."

De bandleden van Hard-Fi zijn afkomstig uit Staines, een grauwe buitenwijk van Londen en hebben met hun muziek duidelijk iets van die grijze omgeving van zich afgeschud. Britse pop zoals pop bedoeld is, ”catchy” nummers met toegankelijke teksten, verstaanbaar en vooral niet te moeilijk, gewoon eerlijke popmuziek. Duidelijk een band die zich niets aantrekt van hetgeen er nu 'in' is.

Hard-Fi is opgericht in 2002 en bestaat uit Richard Archer (zang), Ross Philips (gitaar) Kai Stephens (bas) en Steve Kemp (drums). De band heeft na het uitbrengen van hun demo de ogen en oren van popminnend Engeland op zich weten te vestigen, deze mini-cd cd was een enorm succes. Een vervolg kon niet uitblijven en de mannen lanceerden in 2005 dan ook hun debuutalbum Stars of CCTV. Met nummers als 'Hard To Beat', 'Cash Machine' en 'Living For The Weekend' blijkt het Britse viertal een klapper in de markt gezet te hebben, de cd ging zelfs meer dan een miljoen keer over de toonbank. Voeg daarbij hun vele nominaties én de eer zich 'beste band van The UK' te mogen noemen, dan wil je de opvolger van Stars of CCTV toch wel heel snel beluisteren.

Het openingsnummer van Once Upon a Time in the West 'Suburban Knights' is Hard-Fi ten voeten uit, britpop op z’n best. Echt zo'n nummer wat in je hoofd blijft hangen door de slim gekozen meezingstukjes. Niet verwonderlijk dat dit nummer de eerste single van het album is geworden. Ook de single heeft geen artwork, de hoes bevat slechts de tekst ”Expensive black and white photo of band not available” .

'Help me please' is de gevoelige noot van Once Upon a Time in the West, een nummer wat bij menig treurig moment zonder meer in de cd-speler geschoven kan worden. Klein gezongen, mooi en dramatisch. Een tranentrekker van het zuiverste water. Tijdens het beluisteren wordt je constant herinnerd aan lang vervlogen jaren, maar ook aan werk van nu, zoals dat van Kaiser Chiefs en Justin Timberlake. Die laatste is duidelijk terug te horen in het begin van ‘I Shall Overcome’ , misschien iets té duidelijk.

Het hele album is verrassend veelzijdig en sluit naadloos aan op Stars of CCTV.
Hard-Fi heeft blijkbaar een formule gevonden voor het schrijven en maken van hits die tijdloos aandoen. De kracht van de cd schuilt duidelijk in de eenvoud van de composities én de teksten. Kortom, een cd die waarschijnlijk de weg naar de vele fans zonder moeite zal gaan vinden, en terecht!
Recensent:Yvon Smit Artiest:Hard-Fi Label:Atlantic Records
Manu Chao - Radiolina

Manu Chao - La Radiolina Manu Chao is een naam die grote bekendheid heeft, niet in de laatste plaats...