RECENSIE: David Gogo - Vibe

David Gogo - Vibe
2007-10-25 Eigenlijk is David Gogo’s zesde album Vibe al in 2004 uitgebracht. Het schijfje is echter alleen nooit op de Europese markt verschenen en daar is anno 10 september 2007 verandering in gekomen. Inmiddels is er zelfs al een zevende album onder de naam Acoustic. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik tot een maand of vier geleden nog nooit van de Canadeze zanger/gitarist David Gogo had gehoord.

In 1999 heeft David voor het laatst in Nederland gespeeld en dat was op ons befaamde Limburgse Moulin Blues festival. Ondanks dat David Gogo destijds gelanceerd is als de grootste belofte sinds zijn landgenoot Jeff Healey, is het helaas na zijn Nederlandse debuut in 1999 erg stil gebleven rond de Canadees.

Ik ben niet bekend met de andere werken van David Gogo, maar Vibe is in elk geval een album om te zoenen. De cd is over de hele linie zeer breed georiënteerd, want behalve een puik stukje blues, staat Vibe vol van de rock, soul en de pop. Zeer toegankelijk en voor een zeer breed publiek door zijn mooie melodielijnen en het gelikte gitaarwerk uitermate geschikt.

Vibe opent met het strakke ‘She’s Allright’, (waarin de eerdergenoemde Jeff Healey een prominente rol vervult met een heerlijke gitaarsolo) om vervolgens in een fantastisch mooi ‘300 Pound Shoes’ even een beetje gas terug te nemen. Met het funky ‘Silk And Stone’ en de rocker ‘Cry Harder’ kan even kennis gemaakt worden met de iets steviger kant van Gogo, maar het blijft allemaal uiterst strak en toegankelijk. Naast het nummer ‘300 Pound Shoes’, vind ik nog twee hoogtepunten terug in ‘I’d Do Anything’ en de heerlijke bluesballad ‘Why Don’t You Show Me’. Zwakke nummers zijn overigens op dit pareltje sowieso niet aanwezig.

De sound van David Gogo is eigenlijk met geen enkele andere artiest te vergelijken en dat vind ik toch altijd weer uniek. Als ik dan toch een paar namen wil noemen waar mijn gedachten in de verte een klein beetje naar uitgaan, kom ik terecht in een soort mix van John Mayer, John Hiatt en Ian Parker, maar ook Bruce Springsteen en zelfs een vleugje Robbie Williams hoor ik in de sound van David Gogo terug.

Begin oktober 2007 heeft David Gogo zijn Europese tournee zeer succesvol afgerond. Het is de bedoeling dat de zanger/gitarist in het voorjaar van 2008 opnieuw Nederland zal gaan aandoen met een serie optredens. Ik ben er van overtuigd dat David Gogo definitief zijn Canadeze ankers in de Europese bodem zal gaan slaan en met producties als Vibe kan dit eigenlijk niet anders.
Recensent:Bert Reinders Artiest:David Gogo Label:Dixiefrog
Tomahawk – Anonymous

Tomahawk (USA) - AnonymousEen Tomahawk is een soort van bijl die gebruikt werd door de...