RECENSIE: Overkill - Immortalis

Overkill - Immortalis
2007-10-17 Als liefhebber van speedmetal kun je niet om Overkill heen. Na vele wisselingen in de bezetting hebben de heren Bobby “Blitz” Ellsworth, D.D. Verni, Dave Linsk, Derek Tailer en Ron Lipnicki het volgende album bij elkaar geschreven en gespeeld. Zij domineren het genre wat speedmetal wordt genoemd met een constante stroom van kwaliteitsalbums. Immortalis is het nieuwste kwaliteitalbum. Dit is overigens alweer het vijftiende ( ! ) album. Het recentste album dateert inmiddels uit 2005 en kreeg de titel ReliXIV.

Overkill is door de jaren heen terug naar hun roots gegaan. Sinds Killbox 13 zijn de nummers wat sneller en harder geworden. Op het nieuwe album Immortalis is dit niet anders. Opener ‘Devils in The Mist’ heeft alle elementen van overige bekende Overkill-klassiekers. Met een opening die doet denken aan Necroshine om vervolgens te vervallen in het typische Overkill geluid. Het dominante geluid van Verni (bas) en uiteraard de zang van Bobby Blitz , wat overigens altijd al een kwestie is geweest in de trend; je houdt er van of niet.

In tegenstelling tot voorganger ReliXIV kent dit album niet echt mindere nummers. Hierbij moet wel toegekend worden dat de band wel op veilig heeft gespeeld met hun muzikale kunstjes. Alles hebben we eigenlijk al eens eerder gehoord op eerdere albums van Overkill.

Immortalis is weer ouderwets goed zoals we dat gewend zijn van deze topband uit de Verenigde Staten. Nummers als ‘What It Takes’ en ‘Walk Through Fire’ zijn op voorhand al Overkill klassiekers. Hoewel het een ‘veilig’ album is geworden met geen echte uitschieters vallen de gastvocalen van Randy Blythe (Lamb of God) op in het nummer ‘Skull and Bones’. Een fantastisch zogeheten ‘duet’ . Hoewel er dit keer geen pretnummer bij zit zoals ‘Old School’ op het album ReliXIV, vinden we toch weer een soort van ode aan het lange bestaan van de band. Afsluiter ‘Overkill V…The Brand’ met een melodie die veel Overkill- liefhebbers ongetwijfeld zullen kennen. Welke dit is verraden we niet, ga maar lekker zelf luisteren.
Recensent:Twan Scheffers Artiest:Overkill Label:Bodog Music
ripsaw - ripsaw

Ripsaw - RipsawHeavy metal muziek moet levend gehouden worden. Dit is het doel achter de...