RECENSIE: Day One - Probably Art

Day One – Probably Art
2007-12-10 Bij het horen van de bandnaam Day One zullen veel mensen hun schouders ophalen en hun wenkbrauwen fronsen. Toch is de kans dat ze wel eens een liedje van deze band gehoord hebben best aanwezig. Het nummer ‘Bedroom Dancing’ bijvoorbeeld, staat op de Cruel Intentions Soundtrack, maar ook in de series Six-Feet Under en Trigger Happy. Day One bestaat uit vocalist Phelim Byrne en multi-instrumentalist Matthew Hardwidge en bracht in de jaren ’90 een aantal albums uit.

Na Ordinary Man in 2000 is deze band er nu weer, met het album Probably Art. Hoewel Hardwidge een hoop instrumenten kan bespelen, worden zijn muzikale kwaliteiten op het album aangevuld door een hoop muzikanten. Fluitjes, bijzondere snaarinstrumenten, maar ook scratches van Mix Master Mike, zorgen voor het geheel van laidback popliedjes. Hier en daar doet de muziek wat denken aan de Fun Lovin’Criminals, zoals het nummer ‘Cosmopolita’.

Overigens is niet alles laidback, er is een behoorlijke variatie aan stijlen en invloeden op dit album. Er is bijvoorbeeld ook ruimte voor een beetje hiphop: één van de meest geziene featuring artists van de hedendaagse muziek, Will.I.Am van de Black Eyed Peas, rapt mee op ‘Give it to me’.

Voor het produceren van dit album werd Mario Caldato Jr. in de armen genomen, die ook werkte met de Beastie Boys. De boel werd gemasterd door Robert Carrana, die een grote variatie aan artiesten op zijn naam heeft staan, waaronder Mars Volta, Jack Johnson, Ozomatli, Beck en Björk. Niet de minste mannen dus, die aan deze plaat mochten sleutelen.

De muzikale wereld is overtuigd van het kunnen van Day One, de fanschare van ‘gewone luisteraars’ is nog niet aanzienlijk groot. Day One maakt muziek die absoluut niet saai is en technisch goed in elkaar steekt, maar ook niet erg verrassend is. Het is geen muziek die je aandacht direct grijpt, misschien wel júist omdat er van alles in zit. En dit is niet eens iets negatiefs. Deze muziek zou in bijna elk gezelschap aangezet kunnen worden, zonder dat iemand zich er aan stoort. Niet voor niks was de muziek van Day One al te vinden op verschillende soundtracks.
Recensent:Ike Breed Artiest:Day One Label:One Little Indian Ltd
Eddie Vedder  - Into The Wild

Eddie Vedder - Into the WildDe film Into The Wild is het verhaal van een jongen die klaar is met...