RECENSIE: Band Of Horses - Cease to Begin

Band of Horses - Cease to begin
2007-11-06 Vorig jaar maakte Band of Horses een verpletterende indruk met Everything all the time. Een plaat die groots en meeslepend klonk, maar ook prachtige, ingetogen momenten kende. Benjamin Bridwell’s kenmerkende ijle stem was de allesverbindende factor op dat album. In dat opzicht is er op opvolger Cease to begin weinig veranderd. Opener (en eerste single) ‘Is there a ghost’ ligt direct in het verlengde van de grootse songs van het debuut. Met een zanglijn die nog dagenlang in je hoofd nagalmt weet de band de aandacht gelijk goed te grijpen. Band of Horses op hun best dus.

De daaropvolgende songs ‘Ode to LRC’ en ‘No one’s gonna love you’ mogen er ook zeker wezen. Maar de songs die daarna volgen zijn toch echt iets minder sterk. Deze songs klinken wat minder urgent, en sommigen kabbelen iets te lang voort. Wel worden er wat nieuwe wegen ingeslagen, en zijn er dit keer duidelijk wat meer alt. country invloeden aanwezig. Dit zal ook te maken hebben met de nieuwe muzikanten die het tweede album inspeelden, want zanger Benjamin Bridwell is het enig overgeblevene bandlid van de originele bezetting.

Op het eind van het album duiken er ineens toch weer twee ijzersterke songs op. Met name ‘Cigarettes, wedding bands’ is met zijn grootse en meeslepende refrein zo’n typische Band of Horses song die live vast tot een van de favorieten uit zal groeien. ‘Window blues’ is vervolgens de sfeervolle afsluiter van het album. Als de laatste tonen zijn weggestorven kun je eigenlijk maar één conclusie trekken: Cease to begin is niet zo sterk als het debuut, maar heeft absoluut zijn momenten. En Band of Horses blijft een band om in de gaten te houden.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Band Of Horses Label:Subpop
Sweet Coffee – Naked City

Sweet Coffee - Naked CityHoe voel je je als je laat in de avond of misschien wel midden in de nacht...