RECENSIE: Farewell - Isn't This Supposed to be Fun!?

Farewell - Isn't this supposed to be fun?
2008-02-01 Je bent jong, hebt een hekel aan school en bijbaantjes maar wel interesse voor muziek. Toevallig lopen er nog vijf gelijkgestemden rond in je woonplaats. Wat doe je dan? Je begint een bandje natuurlijk. Dit klinkt als een korte beschrijving van het levensverhaal van de gemiddelde Amerikaanse teenager. Of in ieder geval is dit het beeld dat wij van ze hebben. Vaak blijft het bij repetities in de garage en sterft de band een langzame dood. Maar soms weet een band het niveau van een gemiddeld musicerend vriendengroepje te ontstijgen. Farewell is een van deze bands. Wat begon uit verveling eindigt met een debuutalbum waar je trots op mag zijn.

De een noemt het powerpop, de ander funpunk. Hoe je het ook wil noemen, het is energiek en je houdt er een goed gevoel aan over. Op Isn’t This Supposed To Be Fun? laten Marshall, Chris Lee, Kevin, Wil, Buddy en Jeff horen dat muziek maken leuk is. Geen chagrijnige blikken van boze tieners maar muzikanten die lol hebben in wat ze doen. Al bevestigt de bandfoto op hun myspace site en de liedteksten in het boekje mijn verhaaltje niet echt. Maar goed, dat zal wel bij het imagoverhaal van een band horen.

Maar deze powerpop heeft wel een keerzijde genaamd: eentonigheid. Hoe strak en lekker nummers als ‘Start It Up’ en ‘Anchors Away’ ook klinken, het is een aangename afwisseling als het mooie ‘Sing, Baby’ wordt ingezet. Even iets anders. Wanneer je niets liever wilt horen dan deze stijl dan is dit een topalbum. Hoor je graag een beetje afwisseling dan duurt dit album lang, te lang.

De band krijgt een tien hun enthousiasme. Helaas is de muziek geen tien waard. Isn’t This Supposed To Be Fun? is een lekker album maar kan wel eens snel gaan vervelen. Maar deze band zou zeker niet misstaan op een festival. Een half uur powerpop in de voormiddag kan de hoofdpijn van de avond ervoor gelijk doen verdwijnen. En dat je je schoen de vorige avond bent verloren in een modderpoel maakt dan ook niet meer uit. Dus wellicht is Farewell komende zomer het medicijn tegen al je festivalkwaaltjes. Zeg maar Farewell tegen die kater.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Farewell Label:Epitaph
Seachange – Disband In Bonn 2007

Seachange - Disband in Bonn 2007Na acht jaar besloot Seachange ermee op te houden. De band uit Nottingham...