RECENSIE: Michael Jackson - Thriller 25

Michael Jackson – Thriller 25
2008-02-28 Door alle negatieve publiciteit van de afgelopen jaren, zou je haast vergeten dat Michael Jackson vroeger vooral bekend was vanwege zijn muziek. Al op jonge leeftijd werd hij wereldberoemd als lid van The Jackson 5 en ook scoorde hij diverse solohits. In 1982 maakte hij samen met Quincy Jones Thriller, dat het best verkochte album aller tijden zou worden. Sinds de release in november 1982 ging de plaat zeker 55 miljoen keer over de toonbank en sommige schattingen lopen zelfs op tot ruim 100 miljoen verkochte exemplaren.

Om te vieren dat Thriller 25 jaar geleden verscheen en waarschijnlijk ook om Michael Jackson weer eens op een positieve manier in de publiciteit te krijgen, is er nu een rerelease van het album. De vraag is natuurlijk wat het nut hiervan is, want met zulke verkoopaantallen zou je denken dat zo ongeveer iedereen Thriller al in de kast heeft staan. Blijkbaar hadden ze dit bij Epic zelf ook al bedacht en daarom zijn er extra tracks aan het album toegevoegd en bovendien een dvd. Maar daarover zo meteen meer, eerst even over Thriller zelf. Bij herbeluistering, bekruipt je toch het gevoel dat het legendarische album vooral drijft op de drie bekendste singles, ‘Billy Jean’, ‘Beat It’ en ‘Thriller’. Ook opener ‘Wanna Be Startin’ Somethin’’ is een goed nummer, maar de rest is toch vooral erg degelijk en op sommige momenten gewoon ronduit slecht. Dit laatste geldt vooral voor ‘The Girl Is Mine’, het duet met Paul McCartney. Dit maakt Thriller als geheel echter zeker niet tot een slechte plaat. Veel artiesten zouden waarschijnlijk hun rechterarm geven voor een album met drie nummers van het niveau van ‘Thriller’, ‘Beat It’ en ‘Billy Jean’. Bovendien is de muziek zeer goed verzorgd. Maar ja, wat wil je ook als je Jeff en Steve Porcaro en Steve Lukather (alle drie van Toto) tot je beschikking hebt? En als Eddie van Halen dan ook nog even de solo voor ‘Beat It’ komt inspelen, zit je natuurlijk helemaal geramd.

Maar goed, tot zover weinig nieuws onder de zon. De vraag is of het de moeite waard is om Thriller 25 te kopen als je het originele album al in de kast hebt staan. Zoals gezegd zijn aan de cd extra tracks toegevoegd. Het betreft een totaal overbodig fragment van de voice-over uit ‘Thriller’, vijf remixen en één overgebleven nummer uit de Thriller-sessies, getiteld ‘For All Time’. Voor de echte fans is Thriller 25 alleen al hierom verplichte kost, maar de gemiddeld geïnteresseerde liefhebber kan deze extra’s gerust laten schieten. De remixen blijven allemaal ver achter bij de overbekende originelen en ‘For All Time’ is geen wereldnummer.

Interessanter is de toegevoegde dvd met daarop de clips van ‘Billy Jean’, ‘Beat It’ en ‘Thriller’. Met name de bijna 14 minuten durende clip van ‘Thriller’ is natuurlijk geweldig, maar vooral die van ‘Beat It’ is ook zeer de moeite waard. Verder bevat de dvd de versie van ‘Billy Jean’ die Jackson ten gehore bracht op het feestje ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Motown. Dit optreden is tamelijk legendarisch, omdat hij hier voor het eerst de Moonwalk liet zien, een move die later een belangrijk handelsmerk zou worden.

Thriller 25 is op zich een interessante uitgave, maar dat komt met name door het album zelf en de toegevoegde dvd. De extra tracks zijn alleen voor de echte fans de moeite waard. Als je een gewone liefhebber bent en de originele Thriller al in je kast hebt staan, zou ik deze uitgave lekker laten staan.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Michael Jackson Label:Epic
Dead Meadow - Old Growth

Dead Meadow - Old Growth Dead Meadow maakt psychedelische stonerrock met een vrolijke uitstraling....