RECENSIE: DJ Krush - Ko-No-Mishi

DJ Krush – Ko-no-Michi
2008-03-16 DJ Krush is een van de namen in de instrumentale hiphop die komt uit de tijd dat ik dat genre nog triphop noemde. Genoeg reden om een dvd uit te brengen over de man die samen met een handjevol anderen een genre groot heeft gemaakt en internationale allure aan hiphop heeft gegeven.

Een grootheid dus, waarover een dvd met 9 scènes is uitgebracht. Na de eerste scène die in 2006 is opgenomen, en de huidige stand van zaken qua muziekstijl weergeeft, lopen de scènes chronologisch, variërend in tijd van 1995 tot 2006. Een erg mooie opbouw waarin de ontwikkeling van de muziek van Krush duidelijk wordt uitgelegd. De mooie sfeerbeelden vooral van donkere steden passen erg goed bij het donkere melancholische geluid van Krush. En de grootheden waarmee Krush in de loop van de tijd samenwerkte hebben allemaal wel wat interessants te melden over de ontwikkeling van zijn muziekstijl. Uiteraard komen CL Smooth en DJ Shadow aan het woord, en daar is meteen een van de opmerkelijke kanten van deze dvd. Krush spreekt Japans en is dus Engels ondertiteld, veel gastmusici zijn echter Engels sprekend en worden Japans ondertiteld. Even wennen, maar ook goed opletten. De stukken die Krush en zijn landgenoten vertellen dragen namelijk bij aan je begrip van zijn muziek en zijn erg goed gekozen. Je moet bij de les blijven en kan niet wegdromen op de muziek, want dan loop je de kans informatie aan je voorbij te laten gaan en kun je weer terugspoelen.

De nummers die op de dvd staan zijn stuk voor stuk juweeltjes. De dvd is goed gemonteerd en had nog veel langer mogen duren dan de 70 minuten die er nu op staan. De muzikale ontwikkeling van Krush is fantastisch in beeld gebracht, het is een compleet overzicht geworden vergezeld van een goede uitleg. Over de mens achter Krush kom je helaas niets te weten, maar zijn muziek compenseert dat ruimschoots. Enige minpunten zijn de korte duur en het ontbreken van een net menu (al verschijnt er na afloop van de dvd ineens een klein keuzemenu wat ik bij opstarten had verwacht). Wat mij betreft had deze dvd het vijfvoudige aan tijd in beslag mogen nemen. Meer studiobeelden, festival beelden, wat extra beelden om te zien hoe hij scratcht, er had veel meer bij mogen zitten. Maar DJ Krush is een held en dat mag gezegd! Deze dvd nodigt uit om alle cd’s van Krush weer uit je kast te pakken en dat is een goede zaak.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:DJ Krush Label:Sony Music
Michael Jackson – Thriller 25

Michael Jackson - Thriller 25Door alle negatieve publiciteit van de afgelopen jaren, zou je haast vergeten...