RECENSIE: Dead Meadow - Old Growth

Dead Meadow - Old Growth
2008-03-24 Dead Meadow maakt psychedelische stonerrock met een vrolijke uitstraling. Old Growth is alweer het vijfde album van de driekoppige band van Jason Simon, Steve Kille en Stephen McCarty. De eerste geluiden op de cd doen je wanen ontwaakt te zijn in een hippiecommune eind jaren ’60. De hele sfeer die neergezet wordt is loom, meezuigend en alles overstemmend. De akkoorden die Dead Meadow ten gehore brengt hebben qua zwaarheid wel iets van Black Sabbath, de sfeer die de band met zich meebrengt is echter veel zachter. De loomheid van de muziek gaat meer richting Creedence Clearwater Revival. Kortom: Dit is de muziek die The Dude uit The Big Lebowki voortdurend luistert.

Laat ik proberen te omschrijven wat je precies hoort op het moment dat je de cd aanzet:
Je hoort sloom aangeslagen reverb-akkoorden overstemd door heen-en-terug-loopjes op de basgitaar, langzaam drumstel en lijzig gezang van Jason Simon, hoofdzanger van de band. Dit alles op een trage, lome wijze. Sommige nummers langer dan 5 minuten, maar de meeste netjes rond de 4. Af en toe verzandt het geheel in een schijnbaar eindeloze gitaarintermezzo, zoals op ‘Ain’t Got Nothing’ gebeurt, maar toch valt het over het algemeen wel mee en maakt de technische achtergrond van de band veel goed tijdens de solo’s.

Wat nieuw onder de zon is ten opzichte van de vorige albums is het toevoegen van rustigere nummers zonder de zwaar aangeslagen gitaar en basakkoorden. ‘Down Here’, een bijna akoestisch nummer, is hier een voorbeeld van. Wat mij betreft had Dead Meadow zich kunnen beperken tot het eerdere werk, aangezien de slepende stem van Jason toch behoorlijk ziekelijk klinkt in een andere context dan een slepend stonernummer.

Wat verder opvallend te noemen valt, is de progressie die geleidelijk door het album heen te horen is. Zijn de eerste nummers nog vrij monotoon van aard, de latere nummers op de cd worden een stuk melodischer. Dit is ook het meest opvallende verschil tussen het eerdere werk van de band en deze cd: de destructieve aard lijkt vervangen door een luchtiger, melodischer karakter. Hoogtepunt is het stevig opgebouwde ‘What needs must be’ en komt toch het dichtst in de buurt van de vorige albums van de band.
Dead Meadow dendert door.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Dead Meadow Label:Matador
Joe Jackson – Rain