RECENSIE: Blimey! - Are You With Me?

Blimey! – Are You With Me?
2008-05-18 Blimey! is eigenlijk gewoon Martien van Bergen uit Eindhoven, die als eenmansband nu zijn vierde album heeft uitgebracht, Are You With Me? genaamd. Het is een soort van lofi singer/songwriter, die in de beste gevallen smaakvol en melancholiek kan zijn, maar even goed irritant traag en weinig inspirerend kan klinken. Het bekende verhaal van de eenzame hobbyist die op zijn zolderkamertje aan het knutselen is met muziek, gaat geheel op voor Blimey!. Hij doet alles zelf, schrijft zelf, speelt alles zelf in, produceert en mixt het zelf en het resultaat is dus hoe dan ook authentiek, maar niet altijd even interessant.

Het thema Telescope Dancer loopt een beetje als rode draad door dit album. In ‘Telescope dancer Pt 1’ en ‘Telescope dancer Pt 2’ wordt dit het meest duidelijk, maar het hele album is ook een soort van project, waarbij Blimey! niet meer zelf live gaat optreden ter promotie van zijn nieuw album. Als cinematografisch popduo (samen met filmmaker Maureen Prins) is hij inmiddels door den landen het trekken met een mobiele bioscoop, waarbij bezoekers dan een combinatie van muziek, film en dans krijgen voorgeschoteld. We beperken ons nu maar tot Are You With Me? en dat blijkt niet zelden een redelijke kluif te zijn. Dit kan komen door het soms trage tempo, maar vooral ook door de niet altijd prettige stem van Martien van Bergen. Zo is ‘Speedball Gibberish’ een buitengewoon irritant nummer, dat behoorlijk op de zenuwen gaat werken. Daarbij lijken bijna alle songs op onafgewerkte demo’s, waar eigenlijk nog het nodige aan bijgeschaafd had dienen te worden.

Sommige songs zijn meer liedjes met een kop en een staart, zoals bijvoorbeeld ‘Livin’ Without You’. Blimey! beperkt zich alleen tot de akoestische gitaar en laat nauwelijks hoorbaar een elektrische gitaar op de achtergrond een beetje meetokkelen. Het enige storende aan deze song is een soort van tweede stem die wat echoënd op de achtergrond mee lijkt te neuriën. Het vervormen van stemmen en het laten meelopen van een soort van tweede stem, lijkt sowieso wel het handelsmerk van Blimey!. Echter voegt dit zelden iets toe en doet het de liedjes meestal te kort.

Het Lou Reed achtige ‘Change Myself’ is heel aardig en is één van de songs die nog het meest kan beklijven, door een eenvoudig repeterend ritme en de overstuurde gitaar. Er wordt daarnaast lustig op los geëxperimenteerd, elektronische uitstapjes als ‘Any Fruit The String Yields’ zijn best aardig, maar ook weer niet meer dan dat. Het minimalistische ‘I’ve Tried’ verdient nog een aparte vermelding, omdat dit simpelweg een aardig liedje is. De enige cover op dit album is afkomstig van ene R. Zimmerman, zo vertelt ons het hoesje. Of deze Zimmerman (echte naam van Bob Dylan) blij zal zijn met de uitvoering van ‘Just Like A Woman’ valt te betwijfelen. Blimey! maakt er een vrij zouteloze uitvoering van, die opvallend dicht bij het origineel blijft, maar daar eigenlijk nog niet van in de schaduw mag staan. Op een paar positieve uitschieters na, is Are You With Me? een redelijk saai album dat te weinig goede liedjes kent en het niveau van huisvlijt nergens weet te overstijgen.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Blimey! Label:Konkurrent
Brian Adams - 11

Bryan Adams - 11In maart 2008 is het allerlaatste album van de Canadese rockveteraan Brian...