RECENSIE: Sparkle of Hope - Light the Torches

Sparkle Of Hope – Light The Torches
2008-05-31 Het begon allemaal in het jaar 2000 toen vijf vrienden bij elkaar kwamen. Na vele wisselingen van naam en van leden was er toen eindelijk Sparkle Of Hope. Ze maakten een mix van As I Lay Dying, Still Remains en Darkest Hour. Een sound welke opviel in thuisland Belgie. Er waren namelijk veel metal invloeden in deze band vergeleken met de vele hardcore, emo en screamo bandjes, zoals the.maple.room, Rise&Fall en Campus, die uit de grond popten rond deze tijd in Belgie.

Dit was een sound die niet onopgemerkt bleef, en zo kregen de mannen van Sparkle Of Hope veel aandacht. Ook aandacht van het label Funtime welk deze band later tekende. In 2006 kwam het debuutalbum It’s Calculated Murder (lees hier onze recensie) uit. Met tien nummers bewees Sparkle Of Hope de kracht te bezitten om de krachtige hardcore te mixen met het lompe metal gedeelte en de stevige gitaren. Op tour werd de band warm onthaald en speelden ze onder andere op de Taste Of Chaos Tour in Belgie en waren ze support van Pennyknifelovelife.

Helaas stapte in 2007 drummer en mede- oprichter Kristof uit de band. Al snel verhuisde Ryan uit de UK naar Belgie om de lege plek achter de drums op te vullen. Met deze nieuwe, frisse drummer pakt Sparkle of Hope het grootst aan met hun nieuwe album Light The Torches. Met de gelijknamige titeltrack begint deze cd. Het is duidelijk. Sparkle Of Hope klinkt vele malen harder als op de voorganger It’s Calculated Murder. De term melodische hardcore komt meteen naar boven drijven met voorbeelden zoals Killswitch Engage en het eerder genoemde As I Lay Dying.

Tijdens het twee nummer Last Night, Our Heart Stopped Beating doen ons veel invloeden van Bring Me The Horizon en All Shall Perish naar voren horen komen. Aangenaam verrast door de cleane vocalen in dit nummer komen we halverwege op deze negen- nummer tellende cd aan bij een instrumentaal nummer. Een mooi rust moment om verder voort te vloeien in het hoogtepunt van deze cd. This Ain’t Hollywood, That’s For Sure slaagt erin om de meeste brute beatdown te creëren die een Belgische band ooit heeft gemaakt. Zelfs de moshcore van Nasty! kan hier niet aan tippen en dat wilt wat zeggen.

Met het melodische 'The Monster Cult' met een Bring Me The Horizon-beatdown wat later uitbarst in een typisch As I Lay Dying nummer komt er een eind aan deze cd, welke overigens versiert is met geweldig mooi artwork. Mike Bukowski ( Comeback Kid, NOFX ) heeft het mysterieuze artwork in elkaar gezet waarbij veel inspiratie is gehaald uit de laatste cd van Darkest Hour zo te zien. Het is logisch dat Sparkle Of Hope hoog inzet met deze cd en een grote promotiecampagne begint. Deze cd zal wel eens voor de doorbraak van deze band kunnen gaan zorgen. Voor iedereen die van melodische hardcore, metalcore en de typische Belgische underground- scène houdt is dit een must- have!
Recensent:Twan Scheffers Artiest:Sparkle of Hope Label:Funtime Records
The Kevin Costners – Come On In

The Kevin Costners - Come on InEen kleine twee jaar na het winnen van de Grote Prijs van Nederland ligt het...