RECENSIE: Stonegard - From Dusk Till Doom

Stonegard – From Dusk Till Doom
2008-08-22 Toen in 2005 het album Arrows uitkwam werd Stonegard de hemel ingeprezen in thuisland Noorwegen. Arrows was volgens velen ‘The Best Norwegian Metal Debut Of All Times’. Een titel waarmee in het hoge noorden van Europa vaak mee wordt rond gegooid. Scandinavië is niet voor niets het metal- walhalla uit Europa, volgens alle promotors, labels en metalbands afkomstig uit deze streek. Met From Dusk Till Doom leverde Stonegard al bewijs een van de- op zijn minst, betere metalbands te zijn uit Scandinavië. In Noorwegen alleen al heeft deze band reeds 12.000 platen verkocht en met een heruitgave van From Dusk Till Doom is het idee dat de rest van Europa ook kennis maakt met deze metalband.

Alle nummers zijn opnieuw opgenomen, gemixt en gemasterd door onder andere Ted Jensen (Slipknot / Machine Head) en Daniel Bergstrand (In Flames / Meshuggah). Metal liefhebbers weten allang van het bestaan van Stonegard af. Dit is namelijk geen onbekende naam in de metalwereld na het voorprogramma geweest te zijn van onder andere Black Sabbath, Korn en Slipknot. Waarom alles dan opnieuw werd opgenomen is ons totaal een raadsel. Vergeleken met de vorige From Dusk Till Doom zit er weinig tot geen verbetering in. Het ziet er slechts naar uit dat ze het succes van deze plaat zolang mogelijk willen uitmelken.

Zo wordt het mij hier wel heel lastig gemaakt om een score te geven aan deze plaat. De muziek erop is fantastisch maar hiermee waren we al bekend. De heruitgave is nutteloos en fans zullen zich dan ook nog eens achter hun oren krabben als ze deze cd al in hun cd- kast/ rek/ toren zien staan.
Recensent:Twan Scheffers Artiest:Stonegard Label:Indie Recordings
Zebrahead - Phoenix

Zebrahead - PhoenixOnopgemerkt gaat Zebrahead rustig door, met Phoenix zijn ze alweer bij...