RECENSIE: Battlelore - The Last Alliance

Battlelore – The Last Alliance
2008-09-24 Tolkien is altijd een grote inspiratiebron geweest voor veel metalbands. Ook het Finse Battlelore haalt vanaf haar begin inspiratie uit het werk van de Britse schrijver. Sinds de oprichting in 1999 heeft de band vier aardige albums in elkaar gedraaid. De muziek van de vijf heren en twee dames wordt in de bio als epische fantasie metal bestempeld. Noem het zoals je wilt, maar de muziek is voornamelijk een mix van gothic, deathmetal en folk. In die stijl zal ook het vijfde album The Last Alliance binnenkort het levenslicht zien.

Op dit nieuwe stukje werk wordt de lijn van de vorige albums doorgetrokken en brengt Battlelore vooral meer van hetzelfde. Felle stukjes metal met de brute grunt van Tomi Mykkannen worden afgewisseld met rustigere stukjes waarin de stem van zangeres Kaisa Joukhki de boventoon voert. En daar zit hem nu juist het probleem; de zang van Kaisa is niet altijd even toonvast en klinkt wat onzeker. Op vorige albums vond ik haar meestal wat beter zingen. Feit blijft dat zij niet de allerbeste zangeres is, hoewel haar stem op zich wel in het wat dromerige sfeertje van de rustiger stukken past. Gelukkig is haar samenzang met Tomi in het fraaie ‘Daughter Of The Sun’ weer heel mooi. In dit nummer is eigenlijk de gehele essentie van Battlelore samengevat. Het nummer gaat een beetje de kant op van Orphanage en is in mijn visie het mooiste op dit album. Helaas bloeden sommige songs in de rustigere stukken dood en klinken daardoor wat futloos en inspiratieloos. Men zou er goed aan doen om de lijn van eerder genoemd nummer en het wat compactere ‘Epic Dreams’ door te trekken.

The Last Alliance zal het vooral goed doen bij gothic metal liefhebbers die het werk van bands als Orphanage, Tristania of Sirenia mooi vinden. Ongetwijfeld zal het album zijn weg wel weer vinden naar de fans, hoewel ik vind dat er niet al teveel progressie meer zit in de muziek van Battlelore. Evengoed een aardig album, maar niet meer dan dat.
Recensent:Jan Didden Artiest:Battlelore Label:Napalm Records
Reflection – When Shadows Fall

Reflection - When Shadows FallHet Griekse Reflection bestaat alweer zeventien jaar en timmert nog steeds...