RECENSIE: Reflection - When Shadows Fall

Reflection – When Shadows Fall
2008-11-11 Het Griekse Reflection bestaat alweer zeventien jaar en timmert nog steeds aan de weg met hun epic/doom metal. Dit genre is dus geen strikt Scandinavische aangelegenheid. Hun nieuwe album When Shadows Fall is het eerste dat de band uitbrengt op het Cruz Del Sur Music label, en tevens het eerste waarop de nieuwe line up van de band te horen valt. Zanger Leo Stivala werd overgenomen van Forsaken, John Litinakis is voortaan te bewonderen op bas en in Irakilis Loukakis vonden de overgebleven bandleden hun toetsenist.

De cd trapt af met een Grieks klinkende ‘Entering the Sea’, een intro op het zwaardere ‘Misstress of Sea’. De nieuwe zanger start wat onzeker, maar tijdens het refrein laat hij duidelijk horen waarom hij een versterking voor de band is. Het klinkt bijzonder episch. Zo gezien kunnen ze het ‘doom’ label wel aan de wilgen hangen. Er gebeurt namelijk weinig schokkends op het album, zowel op tekstueel vlak als op het gebied van de arrangementen. Nu staat dit genre sowieso niet bekend om haar experimentele driften, maar het moet gezegd, Reflection probeert er wel degelijk iets interessants van te maken. Dat maakt dat de nummers overigens niet altijd even gemakkelijk wegluisteren. Een aantal voorbeelden zijn ‘When Shadows Fall’ en ‘Eyes of the Night’.

Een andere opmerking is dat er nogal weinig variatie in sound te ontdekken valt. Er is gekozen voor een gitaarsound, een drumsound en ga zo maar door. Die keuze maakt er een mooi samenhangend geheel van, maar spannend is anders. Daar verandert het orkest op het tweede deel van ‘Mistress Sea’ weinig aan.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Reflection Label:Cruz del sur Music
Burst - Lazerus Bird

Burst - Lazerus BirdElk nadeel heb z'n voordeel, zou Johan Cruijf zeggen. Inderdaad, soms brengt...