RECENSIE: Arch Enemy - Tyrants of the Rising Sun - Live in Japan

Arch Enemy – Tyrants of the rising sun; Live in Japan
2008-11-07 Tyrants of the Rising Sun van Arch Enemy is opgenomen op 8 maart 2008 in de Shinkiba Studio Coast in Tokyo. Het Japanse tintje komt dan ook overduidelijk terug in de lay-out van de menu’s. De achtergrond is de oude Japanse imperialistische vlag, en de achtergrond muziek is Japans klinkende drum muziek. De keuze in het menu bestaat uit het hele concert, losse nummers of de specials.

Eerst maar het geheel. We bevinden ons in een afgeladen zaal in Tokyo. De fans staan dicht op elkaar gepakt als de intro begint. De band knalt er meteen goed in met 'Blood on your hands'. De eerste nummers volgen elkaar in hoog tempo op, en het is dan ook een verademing voor de fans als er eindelijk een kort welkomstwoord wordt gedaan door leadzangeres Angela Gossow.

De playlist is een goede afwisseling van rustige en snelle nummers. Zo bouwt de band voor zichzelf maar ook voor de bezoekers een welverdiende adempauze in. De songs worden strak gespeeld en nummers als 'We Will Rise' en 'Night Falls Fast' zwepen het publiek flink op. Ook verblijden gitaristen, en broers, Michael en Christopher Amott en drummer Daniel Erlandsson ons met een paar goede solo’s. Ze zijn niet overdreven langdurig en liggen fijn in het gehoor.

Wel laat het camerawerk tijdens het concert te wensen over. Camerapunten zijn niet altijd even goed gekozen, shots zijn af en toe net te laat en het komt een aantal keer voor dat er andere cameramensen in beeld staan. Ook is het snelle heen en weer switchen tussen camera’s niet voor iedereen prettig om naar te kijken.

De specials op de dvd bestaan uit een 45 minuten durende docu genaamd “Road to Japan”. Hierin beschrijven de bandleden uitvoerig hun band met Japan. Ook komen er mensen van Japanse magazines aan het woord. Arch Enemy heeft in het voorjaar 5 awards gewonnen van het grootste Japanse metal tijdschrift Burrn Magazine. Geheel door Angela gefilmd volgen we de band op hun weg van Tokyo naar Nagoya. Michael Amott bezoekt de ESP gitaarbouwers en verliest in een soort arcade versie van Guitar Hero van zijn eigen 'Nemesis'.

Verder bestaan de specials uit 3 promo video’s te weten: 'Revolution Begins' de originele versie, 'Revolution Begins' de live versie en 'I Will Live Again'. Helaas is er hier waarschijnlijk iets mis met mijn promo dvd, want de 2 versies van 'Revolution Begins' zijn bij mij precies hetzelfde en de muziek van zowel 'Revolution Begins' als van 'I Will Live Again' is schokkerig, en is ook niet gelijk met het beeld.

De DVD is een must voor alle Arch Enemy fans maar ook een goede kennismaking met de band voor iedereen die nog nooit van Arch Enemy gehoord heeft.
Recensent:Marion Jansie Artiest:Arch Enemy Label:Century Media
Turisas - A Finnish summer With Turisas (dvd)