RECENSIE: Broadcast 2000 - Building Blocks

Broadcast 2000 – Building Blocks
2008-11-19 Broadcast 2000 is een project van Multi-instrumentalist Joe Steer. Op zijn debuutalbum combineert hij cello, contrabas, gitaar, ukelele, glockenspiel, percussie en banjo met daaroverheen zijn eigen, over elkaar heen gelegde, vocalen. Eigenlijk was het niet de bedoeling dat Steer zelf zou zingen, maar toen hij met de songs voor Building Blocks bezig was, had hij ze voor het gemak ook maar even ingezongen. De bedoeling was om er, als de songs af zouden zijn, een geschikte zanger bij te zoeken. Uiteindelijk koos Steer er echter toch voor om zijn eigen zangpartijen te gebruiken en ondanks dat hij zegt zichzelf nooit als een zanger gezien te hebben, klinkt de zang op Building Blocks erg goed.

Ook aan de muziek op het korte album mankeert weinig, al zijn vooral de laatste drie songs erg goed. De andere vier songs zijn echter ook zeker de moeite waard. Het geluid van Broadcast 2000 laat zich lastig omschrijven, maar je zou het singer-songwriter kunnen noemen. De muziek is vrij origineel gearrangeerd en klinkt goed verzorgd.

Opener ‘Run’ is gebaseerd op een driekwartsmaat, die gespeeld wordt op een akoestische gitaar. Hier overheen heeft Steer een leuk nummer gebouwd. ‘Over Soon’ is het enige nummer dat met iemand anders geschreven is en valt vooral op door de bijzondere zanglijn. In ‘Get Up And Go’ speelt het glockenspiel een hoofdrol en ook dit levert een leuk nummer op. In ‘Pep Talk’ geeft een cello het ritme aan en verderop in het nummer komt er ook percussie bij. Steer klinkt op deze wat hoekige track wel een beetje als een éénmans Talking Heads. ‘Everybody And Me’ ligt een beetje in het verlengde van ‘Pep Talk’ en is ook erg goed.

Building Blocks is met zeven songs in iets meer dan 20 minuten wat aan de korte kant, maar is desondanks zeer de moeite waard. De liedjes zijn dik in orde en ook aan de uitvoering schort weinig.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Broadcast 2000 Label:Grönland / Rough Trade
Fripp & Eno – (No Pussyfooting)