RECENSIE: Nostalgia 77 - Sessions (ft Keith & Julie Tippett)

Nostalgia 77 Sessions featuring Keith & Julie Tippett
2009-02-16 Nostalgia 77, of beter gezegd Ben Lamdin, begon in 2002 met het maken van funk, hiphop en jazz. Na een briljante cover van ‘Seven Nation Army’, een samenwerking met Alice Russell, bracht hij jazz onder de aandacht bij een groter publiek. Het leek Ben leuk om wat oude rotten uit het vak een uitnodiging te sturen om deze vervolgens samen te laten werken op een serie cd’s. Deze serie heet Nostalgia 77 Sessions, waarvan de eerste in de reeks medewerking kent van Keith en Julie Tippett.

Dit stel timmert al ruim 40 jaar aan de weg in de wondere wereld van de jazzmuziek. Keith, begonnen als pianist, kwam zijn vrouw tegen in de muziekwereld en was gelijk diep onder de indruk. Wie luistert naar de stem van Julie weet gelijk waar Ane Brun naar gekeken heeft. De dromerige jazz die op deze plaat ten gehore wordt gebracht komt goed over. Het heerlijke pianospel van Keith luistert goed weg en zou zo voorbij kunnen komen tijdens avondsessies van DeeldeRadio, het programma op Arrow Jazz FM van Jules Deelder.

De veertien tracks bevatten ouderwetse jazz zonder poespas. Niks moderns, niks innovatiefs, gewoon een album dat je opzet om te genieten van piano, zang, trompetten, drums en rustgevende ritmes. Het is jammer dat de plaat na ruim een uur stopt, waarna een blik op de klok doet beseffen dat de tijd werkelijk voorbij vliegt als je het naar je zin hebt. North Sea Jazz zou een goede slag slaan door dit duo op te nemen in de line up van 2009.
Recensent:Kees de Jong Artiest:Nostalgia 77 Label:TruThoughts
Kinny – The Idle Forest Of Chit Chat

Kinny - Idle Forest Of Chit Chat Kinny is een Canadese zangeres met Jamaicaans, Indiaans, Frans en Zweeds...