RECENSIE: Treatment - Slavery

Treatment – Slavery
2009-06-23 Treatment bestaat pas een paar jaar en laat een in eigen beheer opgenomen EP op ons los. Het schijfje met als titel Slavery werd al eerder voorafgegaan door een demo. Het viertal uit Enschede zoekt het in traditionele metal met een thrashy inslag en metalcore invloeden.

Treatment is boos wat duidelijk wordt in de teksten van de eerste twee nummers op deze EP. In ‘Down Again’ krijgt het Bush regime een flinke trap na en in ‘Slavery’ worden al zijn schoothondjes, inclusief onze eigen regering, samen met de christelijke meelopers aangeklaagd. Geen originele onderwerpen, maar teksten die uit de mond van zanger Stefan Herbers redelijk oprecht overkomen. De man bedient zich van een lekkere schreeuw en stuwt de band soms richting de metalcore. Hij gebruikt ook regelmatig zijn cleane stem, waarbij hij vocaal wordt ondersteund door zijn bandmaten.

Op de eerste twee, eerder genoemde, snelle nummers gaat het van dik hout zaagt men planken. De thrash riffs klinken vet en het geluid van de ritmesectie is strak, waarschijnlijk het gevolg van de vele optredens die de band al heeft gedaan. Het bedachtzamere ‘What I’ve become’ kent meer rustpunten en neigt naar het jaren tachtig geluid en is wel wat vergelijkbaar met het werk van Death Angel. Wel is de cleane zang soms wat tegen het valse aan, maar dat mag de pret niet drukken omdat het nummer verder goed in het gehoor ligt. Het afsluitende ‘Kill’ gaat weer door waar de eerste twee nummers gebleven waren en wordt voorafgegaan door een akoestisch titelloos miniatuurtje.

Doordat de productie een typisch eigen beheer geluid heeft klinkt het wat dofjes, maar als je daar doorheen luistert hoor je een band die veel potentie heeft. Hoewel alles al eens gedaan en gezegd is heeft de band toch al een aardig eigen smoel en zijn ze rijp voor een leuk contract. De EP is voor slechts vijf euro te bestellen via www.treatment-band.nl.
Recensent:Jan Didden Artiest:Treatment Label:Eigen Beheer
Merel Hutten - Take a Walk

Merel Hutten - Take a WalkNu de Nederlandse singer-songwriters met jazz invloeden behoorlijk succesvol...