RECENSIE: Tom Musca - Lucifer my Love

Tom Musca – Lucifer My Love
2009-10-06 Lucifer My Love is het tweede album van de Nederlandse Tom Musca. Zijn vorige album A Thousand Lives stamt alweer uit 2005. Dat album, dat als thema de zoektocht naar een bestemming had, kon rekenen op lovende recensies. Het leverde de zanger optredens op in het voorprogramma van o.a. Thomas Dybdahl, The Cranes en Room Eleven. Op zijn nieuwe album heeft Tom Musca opnieuw een thema centraal gesteld. Dit keer staat de strijd met het lot en de duivel centraal. Musca wil Lucifer, beter bekend als de duivel, graag ontmaskeren en in ere herstellen als gevallen engel. Iemand die oorspronkelijk goed was. Naar eigen zeggen handelt Lucifer My Love over Musca’s pogingen zich te verzoenen met het lot, met de lichte en donkere kanten van het leven.

Musca heeft samen met drummer Pimba drie jaar de tijd genomen om in alle stilte aan dit album te werken. Het is dan ook aan het album af te horen dat er over werkelijk ieder detail is nagedacht. Het dragende ‘All This Light’ opent het album, en zet de toon voor het toch niet bepaald lichtzinnige thema van het album. Je zou het thema kunnen afdoen als pretentieus, maar Musca snoert met zijn imponerende stem de critici wat dat betreft direct de mond. Zo opent ‘All This Light’ heel subtiel met een hoge uithaal van de zanger, waarna de gedragen song zich muzikaal langzaam maar zeker ontvouwt.

‘Poor Soldier’ volgt daarna, en is een van de toegankelijkere songs op het album. Een ijzersterke song, waarbij de regels “It’s clear from the outside, chaos at the heart, fear clouds the daylight, it’s tearing us apart” direct na eerste beluistering door je hoofd blijven spoken. Het is slechts een van de hoogtepunten op dit imponerende album. Associaties die boven komen borrelen bij beluistering van het album zijn o.a. Patrick Watson en Ben Christophers, vanwege het filmische karakter van een aantal songs, en Jeff Buckley vanwege de intensiteit in Musca’s stem. Musca heeft in feite aan zijn eigen stem en zijn fraaie (vaak akoestische) gitaarspel meer dan voldoende om de volle aandacht van de luisteraar af te dwingen. Maar drummer Pimba voegt op belangrijke momenten bijzonder veel toe met zijn doeltreffende spel. Daarnaast zijn de strijkarrangementen en subtiele effecten op het album bijzonder effectief, en dragen zij veel bij aan de sfeer van de songs. Alleen in ‘Hungry Mouths To Feed’ laat Musca zich net even teveel meevoeren met de intensiteit van de song, en kickt hij net even teveel op zijn eigen stem.

Lucifer My Love is geen lichte kost. Het album is echter zo overdonderend dat je het simpelweg wel meerdere keren móet luisteren. Dan openbaart zich een fraai gelaagd album, dat hoe langer hoe meer bezit neemt van je. Lucifer My Love kan zich met gemak meten met de beste Nederlandse releases van dit jaar.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Tom Musca Label:Rough Trade Records
Baddies – Do The Job

Baddies - Do the Job Baddies is een band die bestaat uit de eeneiige tweeling Michael en Jim...