RECENSIE: Yevgueni - We Zijn Hier Nu Toch

Yevgueni – We Zijn Hier Nu Toch
2010-01-17 “Nieuwe meisjes. Waar komen ze vandaan?”. Het is de openingszin van het erg aanstekelijke ‘Nieuwe Meisjes’. Dit zomerse liedje opent het derde album We Zijn Hier Nu Toch van het Belgische Yevgueni. Het zinnetje wordt zó enthousiast en vol verwondering gezongen, dat het gelijk aan hun landgenoten van Gorki doet denken. Maar dan wel zonder diens ironische ondertoon. Wat Yevgueni ook gemeen heeft met Gorki is de gave om alledaagse situaties heel treffend te verwoorden. Verpakt in fraaie popliedjes levert dit een erg fijn album op.

Yevgueni is met name erg sterk als het tempo wat hoger ligt. ‘Nieuwe Meisjes’ is daar het beste voorbeeld van. Maar ook ‘Spijt’ en ‘Brand’ behoren tot de sterkste liedjes op dit album. De band weet daarnaast ook meer dan eens te ontroeren. Luister maar eens naar het prachtige ‘Daar Zit Je Dan (Robbie III)’. Heel fraai hoe de in eerste instantie luchtige tekst door de muziek meer en meer een emotionele lading krijgt. En afsluiter ´Blijf´ maakt het wat dat betreft helemaal af. Yevgueni benut hier optimaal de mogelijkheden van een duet door de stemmen van zanger Klaas Delrue en zijn zus Annelies speels om elkaar heen te laten draaien.

Het schijnt dat Zita Swoon´s Stef Kamil Carlens de band heeft geholpen om de composities naar een hoger plan te tillen. Wat zijn precieze bijdrage is geweest wordt niet helemaal duidelijk. Maar één ding is wel duidelijk: Yevgueni heeft een fraai popalbum afgeleverd. Muzikaal is er meer dan genoeg variatie, en de teksten zijn speels en vaak erg treffend. Het album bevat een aantal potentiële radiohits, maar ook heerlijke luisterliedjes die beter en beter worden naar mate je ze vaker beluistert. Met deze derde van Yevgueni kom je de winter zeker door.

Eerdere recensies van Yevgueni:
- 28-09-2008: Aan de Arbeid.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Yevgueni Label:EMI Records