RECENSIE: Dream Evil - In the Night

Dream Evil – In The Night
2010-02-01 Het Zweedse Dream Evil loopt inmiddels al weer tien jaar mee in de metalwereld. De band werd opgericht door producer Fredrik Nordström en gitarist Gus G en heeft sindsdien vier studioalbums uitgebracht. In die tijd hebben er wat wisselingen in groepsamenstelling plaatsgevonden. Zo is gitarist Gus G er al lang niet meer bij, maar is Nordström, die onder de naam Ritchie Rainbow gitaar in de band speelt, nog alom tegenwoordig en heeft vanzelfsprekend de productie van het vijfde album In The Night verzorgd.

Muzikaal is er bij Dream Evil in die tien jaar niet heel veel veranderd. Nog steeds wordt er powermetal in het straatje van Hammerfall en aanverwante bands voorgeschoteld. Ook de twaalf nieuwe nummers hebben bijna allemaal een hoog tempo, klinken vrolijk en zijn voorzien van de bekende standaard teksten, waarin soms hemeltergende zinnen op ons af komen. Wat te denken van een zin uit ‘The Ballad’, de enige ballad op het album: Sometimes we get tired of being metal stars, sometimes we get tired to play on Jupiter and Mars of uit hetzelfde nummer We believe in Love, we believe in drinking booze and act like swines. Erger kan bijna niet. Muzikaal is het nummer niet heel erg slecht, maar wel heel erg standaard, iets wat voor de meeste nummers op het album geldt. Het klinkt verrekte vet, er wordt prima gemusiceerd, de stem van Niklas Isfeldt is prima, maar de songs zijn nergens verrassend of vliegen nooit eens lekker uit de bocht. Beste nummers zijn de wat zwaardere nummers zoals ‘In The Fires Of The Sun’, gezegend met een lekkere vette riff en het redelijk afwisselende titelnummer waarin een paar leuke solo’s te horen zijn.

Dream Evil’s vijfde album is niet één om van wakker te liggen, maar voldoet in het subgenre aan alle verwachtingen. Voor afwijkende maatsoorten of verrassende wendingen hoef je niet bij de vijf Zweden aan te kloppen. De band lijkt voornamelijk een mooie uitlaatklep voor de veelgevraagde producer. Dat pleziertje is hem van harte gegund.
Recensent:Jan Didden Artiest:Dream Evil Label:Century Media
Orphaned Land – The Never Ending Way Of ORWarriOR

Orphaned Land - The Never Ending Way Of ORWarriORMuziek verbroedert, het klinkt als een cliché maar afgaande op het verhaal...