RECENSIE: Various - Afro-Rock vol 1

Various Artists – Afro rock vol. 1
2010-03-06 De de laatste tijd steeds meer groeiende stroom releases in het Afrobeat genre moet voor Strut reden genoeg zijn geweest om haar Afro Rock vol. 1 album weer eens uit de kast te toveren. Wellicht dat het album dat in 2001 een van de eerste uitgebrachte verzameldisks in deze afrobeat golf was nu wellicht nog extra geld in het laadje zal gaan brengen. Een andere reden om een slechts 9 jaar oud album opnieuw uit te brengen valt moeilijk te bedenken, die ene extra bonustrack zal de reden in ieder geval niet geweest zijn.

Aangezien ondergetekende onbekend is met het origineel, bevat de hele plaat zo op het eerste oog onbekende nummers van onbekende artiesten. De eerste track ‘Fever’ van Jingo blijkt echter toch niet een geheel onbekende, en blijkt na het bestuderen van het persbericht ook gebruikt te zijn als soundtrack van de prachtige film Last King of Scotland. Zonder twijfel een heerlijke typische afrobeat track welke de balans tussen de Afrikaanse roots en de meer westerse instrumenten perfect gevonden heeft.

Dit knalt gelijk door in de soulvolle ‘Heavy Heavy Heavy’. Het door Gerald Pino gezongen nummer is als een trein die, nadat hij in gang is gezet, er geen moment over denkt om te gaan stoppen. Over deze voortdenderende beat heen zingt Gerald zijn onophoudelijke zangpartijen, het is zonder twijfel duidelijk waarom deze man de Nigeriaanse James Brown wordt genoemd.

Zo dendert de hele verzamelplaat door, op geen enkele track is een inkakmomentje te bespeuren. De kenmerkende mengeling tussen typische Afrikaanse instrumenten als de Djembe en fluit met de meer westerse invloeden van hoofdzakelijk het orgeltje zorgen voor een zeer aangename plaat die in een klap van het begin tot het einde doorstoomt. Mocht Festival Mundial voor deze of volgende edities nog op zoek zijn naar Afrikaanse acts die de festivalweide in vuur en vlam kunnen gaan zetten dan zijn de acts van deze plaat daar zonder twijfel de aangewezen groepen voor.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Various Label:Strut / Pias
Dark Tranquility – We Are The Void

Dark Tranquillity - We Are The VoidHet Zweedse Dark Tranquility vierde onlangs haar 20-jarig bestaan met de...