RECENSIE: Grace - Lightness and Weight

Lightness and Weight – Grace
2010-03-30 De Nederlandse band Grace is van mening de sleutel tot het combineren van verschillende genres gevonden te hebben. Als we hen moeten geloven dan staat de luisteraar toegankelijke alternatieve muziek te wachten, die pakkend doch toegankelijk is, maar toch ook progressief. Welnu, dat schept verwachtingen. Deze verwachtingen moeten het album Lightness and Weight waarmaken.

De band gaat in ieder geval voortvarend van start met het nummer ‘Narcotic’, dat inderdaad lekker puntig is. Direct valt echter op dat opnamekwaliteit niet helemaal super is. De drummer lijkt in een zeecontainer gespeeld te hebben, terwijl de bassist, iemand die de muziek doorgaans van de nodige body kan voorzien, compleet verdrinkt. Dit ligt overigens niet zozeer aan de heren zelf, als wel aan de productie. Dat is bijzonder jammer, omdat een goede productie de muziek boeiend had kunnen maken. Want alle flinke woorden ten spijt, de nummers van Grace missen een duidelijke hook en kabbelen maar wat voort. De ogenschijnlijk inspiratiebron van de band, het veel geprezen Tool, kan daar mee wegkomen, Grace niet. In die zin is het prettig te constateren dat deze EP slechts vier nummer telt, aangezien ‘Prayer’ meer een interlude is.

Alternatief en progressief is Grace zondermeer te noemen, en dat beheersen ze ook prima. Maar de luisteraar is erbij gebaat dat de vier heren de volgende keer daadwerkelijk aan het liedje denken, in plaats van erover te schrijven in de biografie.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Grace Label:Eigen Beheer
Finntroll – Nifelvind

Finntroll - NifelvindDe stamvaders van de hoempa metal zijn terug! Met hun vijfde full length...