RECENSIE: Speelman & Speelman - Wakker in de Stad

Speelman & Speelman - Wakker in de Stad
2010-06-10 De gebroeders Speelman vormen een cabaretduo met de naam Speelman & Speelman. Nou hebben we al Acda & De Munnik, Veldhuis & Kemper en sinds kort Jurk!, waardoor een nieuw cabaretduo wel echt met iets heel vernieuwends op de proppen dient te komen om langdurig te overleven in de verzadigde visvijver. Ondanks dat Wakker in de Stad een aardig eind komt, valt dat laatste nog te bezien, hetgeen ook te maken heeft met de haat die deze recensent koestert tegen liedjes van cabaretduo’s.

Jawel hoor, het klinkt allemaal goed en fris. Zelfs Nick & Simon kunnen nog wel een puntje zuigen aan de close harmony en samenzang van de Speelman’s tweede plaat. Na een lange zoektocht die het debuut van de band tekende, lijken de mannen tegenwoordig hun leest gevonden te hebben in het iets meer uptempo Nederpop genre. Anders dan op het podium mogen naast een piano ook alle andere denkbare muziekinstrumenten van stal gehaald worden. Af en toe iets meer in het straat je van de Dijk, soms iets meer Henk Westbroek: Speelman & Speelman kiest het veilige midden. Grappig is het reggae nummertje ‘Het is wat het is’, dat niet doet denken dat het gaat om tegenwoordig in Haarlem gesitueerde jongens. Bij het ruigere ‘Er zit geen rem op’ is goed te horen dat Krezip-achtige trekjes de band ook niet vreemd zijn. Dit is niet raar: Jan Peter Hoekstra, gitarist van Krezip, zit achter de knoppen.

Speelman & Speelman maken een popplaat die zich redelijk weet te onderscheiden van andere cabaretduo’s door uptempo nummers met een breed instrumentarium. De band heeft potentie als band, maar de concurrentie is groot. Het gaat er nu om aan welke tv-quizzen de jongens mee gaan doen of de plaat een succes wordt of niet. Ongeacht de uitkomst zit er zeker een stijgende lijn in het werk van Speelman en Speelman.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Speelman & Speelman Label:Pias
Christian Prommer ‘Drumlesson Zwei’

Christian Prommer - Drumlesson Zwei Christian Prommer kun je kennen als deelgenoot van Trüby Trio, Fauna Flash...