RECENSIE: Attack! Attack! - The Latest Fashion

Attack! Attack! – The Latest Fashion
2010-10-12 Soms zijn bandnamen erg verwarrend. Zo is er een Attack Attack! uit Ohio, Amerika en een Attack! Attack! uit Wales. Dat beide bands ook nog eens terug te vinden zijn in redelijk hetzelfde segment van de muziek maakt het er niet makkelijker op. Het album The Latest Fashion dat we nu gaan bespreken, is het nieuwe werk van de formatie uit Wales. Attack! Attack!. De band met twee uitroeptekens dus.

The Latest Fashion is het tweede album van dit viertal. Het is de opvolger van hun zelfgetitelde debuutalbum (dat in Amerika uitkwam onder de naam Attack! Attack! UK om logische redenen). Een album dat goed luistert naar zijn naam. The Latest Fashion klinkt namelijk erg modegevoelig. En meteen ook als een band waar hordes jonge meisjes voor warm zouden lopen.

Bij de eerste luisterbeurten speelt al snel het gevoel op van herhaling, nadat voor de derde keer in korte tijd een “Whooohoooo” wordt ingestart op de melodie van de muziek. Het is in het begin van deze plaat een standaard terugkerend deel in de liedjes van Attack! Attack!. Het album lijkt af te stevenen om een karikatuur van zichzelf te worden, maar gelukkig trekken de mannen uit Wales al snel aan de noodrem en zetten het album vanaf ‘Seen Me Lately’ “Whooohoooo”-loos voort. Toch zijn deze eerste tracks de sterkere van het album. Al heeft dat weinig te maken met deze chant die het ongetwijfeld live vooral goed zal doen. Juist deze eerste tracks ‘Everybody Knows’, ‘My shoes’ en ‘Blood On My Hands’ zijn voor dit genre nog vrij stevig van muzikale vorm. In ‘No Excuses’ zit zelfs een klein headbang momentje. Dit is een nummer zonder “Whooohoooo” stuk en voorkomt daarmee een kleine trilogie.

Waar het Attack! Attack! wel aan ontbreekt is enige vorm van variatie. Tien liedjes lang doen ze min of meer hetzelfde. Geheel in traditie wordt daarna afgesloten met een wat ingetogener nummer. ‘No Tomorrow’ is een typische afsluiter voor een poppunk plaat als dit. Hier laten de heren namelijk nog even zien dat ze ook gevoelig kunnen zijn. (al komt hier wel weer de oude vertrouwde “Whooohoooo” om te hoek kijken.)

In de muziekwereld vandaag de dag is het moeilijk om er nog uit te springen. Dit lukt Attack! Attack! dan ook niet. Ze weten zich echter wel goed te mengen met The Latest Fashion tussen een grote menigte van bands die erg hun best doen om als elkaar te klinken. Technisch is er weinig mis met The Latest Fashion, het mist originaliteit. Voor het idee krijgen ze daarom één ster, maar voor de uitvoering een 5. Wat samen neerkomt op drie sterren. Een nietszeggende beoordeling precies tussen geniaal en bagger in. En dat is wat The Latest Fashion ook is. Een nietszeggend album, precies tussen geniaal en bagger in.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Attack! Attack! Label:Hassle Records
Fake Problems – Real Ghosts Caught On Tape

Fake Problems - Real Ghosts Caught on TapeAls je in een bak met platen staat te wroeten, zijn er verschillende facetten...