RECENSIE: Bart van der Lee - Between Tall Pine Trees (Sadness & Thunder)

Bart Van Der Lee – Between Tall Pine Trees Sadness & Thunder
2010-11-15 Between Tall Pine Trees Sadness & Thunder is het tweede album van Bart van der Lee, een singer-songwriter uit Utrecht. Het album werd in 2009 al voorafgegaan door de single ‘ Lift This Weight’. Daarop was duidelijk te horen dat Bart Van der Lee zich had laten inspireren door gelijkgestemde zielen als Bonnie ‘Prince’ Billy. En dat hij al dan niet bewust ook wat flarden Leonard Cohen in zijn muziek heeft verwerkt.

Het album opent met deze single, en laat ook op meerdere andere momenten gedurende het album horen dat de bebaarde Bonnie ‘Prince’ Billy nooit ver weg is. De instrumentatie wordt op vrijwel alle songs zeer kaal gehouden. Als het alleen met akoestische gitaar en zang kan, dan zal Van der Lee niet schromen om het daarbij te laten. Door de kale opzet van de songs werkt het uiterst doeltreffend als er ook andere instrumenten worden ingezet om een song verder in te kleuren. ‘Runaway’ is daar een mooi voorbeeld van. De accordeon (of is het een melodica?) arrangementen laten het liedje flink boven zichzelf uitstijgen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de saxofoon partij in ‘Hardships’.

Op een enkele uitzondering na kabbelen de liedjes van Van der Lee in eenzelfde loom tempo voort. Hierdoor ligt de eentonigheid steevast op de loer. Zeker in combinatie met de weinig melodieuze stem van Van der Lee. De doorzetter wordt echter beloond met een album dat in al zijn soberheid behoorlijk veel indruk weet te maken. ‘Like Father Like Son’ weet de luisteraar bijvoorbeeld juist door de sobere invulling en de indringende stem van Van der Lee diep te raken. Op dergelijke momenten lijkt ook de soundtrack van Into The Wild door Eddie Vedder een inspiratiebron geweest te zijn voor Van der Lee. Als op precies het juiste moment de stem van Anne-Fleur Starreveld tegenwicht komt bieden in ‘My Darling One’ is het net alsof er een engeltje in je oor piest. Om maar eens een verbastering van een bekend spreekwoord te nemen.

Between Tall Pine Trees Sadness & Thunder is al met al een bijzonder album, dat wat geduld van de luisteraar vergt. Maar de doorzetter wordt dan ook ruimschoots beloond.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Bart van der Lee Label:SnowStar Records
KRS-One en True Master – Meta-historical