RECENSIE: Psyopus - Ideas of Reference

psyopus-ideasofreference
2005-06-05 Hèhè, eindelijk komen die zegeltjes van de Shell van pas hier. Trots loop ik met mijn volle boekje naar de kassa, en kies mijn geschenk uit in de grabbelton. Snel de auto in, en terug richting huis. Eenmaal thuis aangekomen pak ik mijn cadeau haastig uit, en tot mijn verbazing zit er een blender in de verpakking. ‘Die kan nog wel eens van pas komen’. Al snel begon ik mijn cd-collectie om te spitten en gooide het beste wat ik had erin. Een beetje jazz, een beetje metal en hardcore, wat grindcore, en ach, doe er ook nog maar wat noise in.

En wat krijgen we dan? Juist, een flinke dosis herrie. Maak er trouwens maar een overdosis van. Psyopus zet met Ideas of Reference huize Ondersteijn volledig op zijn kop. Wát een chaos heeft deze band op dit schijfje gegooid. Van de hak op de tak, ondersteund door op hol geslagen instrumenten, zorgen deze mannen voor een 45 minuut durende marteling. Gelukkig geen marteling die ik liever niet had willen meemaken. Sterker nog, dit moet je eens meegemaakt hebben! Vanaf openingsnummer Mork and Mindy tot het laatste nummer Bones To Dust wordt al het onrecht uit deze wereld op je afgevuurd. Prachtig om te horen hoe Psyopus zich 110% geeft, en de kracht waarmee ze het weten over te brengen. Na de eerste luisterbeurt wist ik nog niet goed wat ik ervan moest denken, maar na een aantal luisterbeurten viel de tien eurocent. Er zit namelijk wel degelijk een structuur in deze negen nummers. En dat is juist waar de kracht zit van Psyopus. Brutaal, oprecht en gefreakt, maar toch wel degelijk met een structuur in de nummers. Je kunt het zo gek niet bedenken, van jazz tot heerlijke breaks die totaal onverwachts uit het niets opduiken. Persoonlijke favoriet is Death, I..., mede dankzij het de beginnende intro. Als je fan bent van bands als The Locust, The Dillinger Escape Plan, Mastadon en soortgenoten, dan heb je met Ideas of Reference weer wat luistervoer erbij.

Ben je openminded en altijd wel in voor iets nieuws, dan is dit je kans om kennis te maken met een nieuwe band die je zeker niet teleur zal stellen. Mits je dus van dit soort muzikaal geweld houd. Ik kan me voorstellen dat veel mensen je voor gek zullen verklaren als je Psyopus laat horen. Stiekem moet je ook wel een beetje gek zijn om hierna te kunnen luisteren, maar dan maar gek!
Recensent:Maarten Artiest:Psyopus Label:Reflections Records
blacklisted-wereunstoppable

Blacklisted - We're UnstoppableVoor fans van Give Up The Ghost, Terror, Madball en The Hope Conspirancy....