RECENSIE: Wouter Hamel - One More Time on the Merry-Go-Round

Wouter Hamel - One More Time on the Mery-Go-Round
2011-01-03 Sinds het verschijnen van zijn debuutalbum HAMEL zit zanger Wouter Hamel in de lift. Niet alleen won hij een zilveren harp en een Essent award, zelfs het koningshuis schijnt gecharmeerd te worden door de stem van de Nederlandse jazzzanger. Na het behalen van een gouden plaat voor zijn debuut verschoof de focus van Hamel van Nederland naar Nederland als onderdeel van de rest van de wereld. Van 2008 tot 2010 tourde de zanger met zijn ensemble door Azië, Europa en de Verenigde Staten. De opvolger van de debuut-cd leverde ondanks de weinig pretenderende titel Nobody’s Tune een nog grotere aanhang op voor Hamel en scoorde inmiddels platina. De DVD One More Time on the Merry-Go-Round is opgedeeld in een videoregistratie van een concert in Paradiso (A Night in Paradiso) en een documentaire over de zanger op tournee door Tokyo, Hamburg, New York en Amsterdam (Around the World in 50 Days).

Normaliter ligt muziek DVD’s vaak toch een beetje de nadruk op het concert. Bij deze DVD is dit echter niet het geval. Het documentairegedeelte is namelijk een erg eerlijk en memorabel document geworden. De jonge zanger wordt op zijn kwetsbaarst gefilmd tijdens zijn voorbereidingen voor concerten doordat er veel persoonlijke achtergrond is te zien. Zo neemt Hamel ons bijvoorbeeld mee naar zijn ouderlijk huis, vertelt hij (op dat moment live) over zijn relatie die is uitgegaan en ook zien we hoe de opvolger van het tweede album tot stand komt. Hamel wordt veel gefilmd in taxi’s, maar ook bijvoorbeeld tijdens de opnames met de zanger Mark Murphy. Door de openheid waarmee Wouter Hamel vertelt heb je aan het eind van de documentaire het idee dat je de zanger beter kent. De concertopname in Paradiso is goed en kwalitatief hoogstaand en doet je terugverlangen naar het concert van Hamel. Toch blijft het een concertopname en mis je in je huiskamer de atmosfeer van het echte concert. De band heeft er echter wel veel aan gedaan om dit gemis goed te maken. Zo treedt Benjamin Herman op met de band op 'Nothing’s Any Good' en 'In Between', zien we Henry Ronde op steeldrum en zijn er strijkers te horen op verschillende nummers. Ook is er een gastoptreden van Benny Sings. Hamel zingt loepzuiver gedurende het gehele concert, maar niet alle onderdelen zijn overweldigend. Zo kan er bijvoorbeeld betwist worden of 'One More Time on the Merry-Go-Round' een centraal nummer in het werk van Hamel is. Desalniettemin is het een goed overzicht van het werk tot nu toe van deze artiest.

Wouter Hamel timmert stevig aan de weg en sluit met de nieuwe DVD een periode af. Hoewel er her en der wat tipjes van de sluier worden opgelicht voor het nieuwe album, moeten we het nog even doen met het oude materiaal. One More Time on the Merry-Go-Round is de moeite waard geworden doordat het meer biedt dan een goed geregistreerd concert in Paradiso.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Wouter Hamel Label:Dox Records
Vreid – V

Vreid - 'V'Het Noorse Vreid is een band die al weer een tijdje meeloopt al was het...