RECENSIE: The Subs - Decontrol

The Subs – Decontrol
2011-05-28 Pompen of verzuipen, dat moet wel het motto zijn van The Subs. Drie jaar geleden versterkten ze met hun debuut Subculture de gelederen van de Belgische electroscene. Shameboy en Soulwax Nite Versions kregen er een klein broertje bij en vandaag lijkt die nieuwe telg de enige te zijn die nog aan zet is. Met Decontrol benadrukken ze dit nogmaals.

Producer Jeroen De Pessemier, die we uit een ver verleden nog kennen van Bolchi en Foxylane, wist al te vertellen dat ze met dit album iets verder wilden gaan dan het typische electrogeluid. The Subs werden nochtans bekend met het ranzige ‘My Punk’ en later met hun ‘Kiss My Trance’, dat de grenzen van het genre in kwestie moest aftasten. Die iets bredere aanpak resulteert om te beginnen in het zomerhitje ‘Face of the Planet’, waar het trio (dat onlangs versterkt werd door Highbloo) een feestje wil bouwen net voor de ondergang van de wereld. De eerste single wordt nog volop gedraaid, maar toch zit de tweede er al aan te komen, namelijk ‘Don’t Stop’. De band mikt hier overduidelijk op radiovriendelijkheid en het grote publiek. Geef ons dan maar ‘The Hype’ en ‘Dry Lemon’, tracks die als vanouds de aorta oververhitten en een kortsluiting veroorzaken in het brein.

Toch staan er ook songs op deze plaat die verbazen en boeien. In ‘Hannibal and the battle of Zama’ komen ze door toedoen van vintage synths in de buurt van de introtracks op Cross van Justice. Titeltrack ‘Decontrol’ laat het geheel dan weer in schoonheid eindigen. De band scandeert “We want your bad soul, we want decontrol” en met deze energetische boodschap maken ze ons nieuwsgierig naar het effect dat dit lied live zal sorteren. Naast de variatie in de songs is er ook voldoende gewerkt aan opvulling en effecten. Electro kan vaak kaal of leeg klinken, maar dat gebeurt hier absoluut niet. Het toont het vakmanschap dat te pas gekomen is bij het creëren van Decontrol aan en maakt van de band een absolute topper. De mindere tracks ‘Itch’ en ‘Hairdo’ krijgen hierdoor zelfs een interessante creatieve waarde.

Zowel de dansvloer als de huiskamer kunnen in vuur en vlam gezet worden door deze plaat. Niet elk nummer heeft een eeuwigheidswaarde, maar niettemin leveren The Subs een mooie plaat af.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:The Subs Label:News
Various - Songs For Japan