RECENSIE: Various - Songs for Japan

Various - Songs For Japan
2011-06-03 Toen in maart 2011 een Tsunami het vasteland van Oost-Japan verwoestte besloten de verschillende grote platenlabels de handen ineen te sluiten om een dubbel-cd samen te stellen, met als doel geld op te halen voor de betrokken slachtoffers. Op deze cd zouden verschillende uiteenlopende artiesten te horen moeten zijn met nummers uit verschillende tijdsmomenten. Het eindresultaat is sterk uiteenlopend.

Allereerst valt er te stellen dat er niet per se een coherente keuze gemaakt is in de tracklist. Zo begint het eerste album met John Lennon, om over te gaan naar U2, Bob Dylan, waarna Red Hot Chili Peppers en Lady Gaga verder gaan. Ja wacht, even verderop is zelfs Josh Groban te horen. Ook lijkt de keuze voor de gekozen tracks van de artiesten behoorlijk willekeurig: Foo Fighters vereren het album met hun 1995 nummer ‘My Hero’, terwijl Shakira te horen is met ‘Whenever, Wherever’. Ook wisselen de live tracks elkaar af met studiotracks. Het primaire bezwaar dat echter kleeft aan dit album is het gebrek aan nieuw materiaal: op dit 37-track tellend verzamelwerk is maar liefst één nieuwe remix te horen, naast 36 eerder op cd verschenen nummers. Het mag dan nobel zijn om alle royalty’s af te staan aan Japan, dat wil nog niet zeggen dat je niet na moet denken over enige samenhang of inhoud. Dan mogen de hits van Justin Bieber en Rihanna nog zo sterk zijn, in het verband met Adele en Justin Timberlake missen ze iedere overeenkomst met de overige tracks.

Songs For Japan is een samenraapsel aan grote successen van Sony, EMI, Warner en Universal. Er is geen tijdsverband, geen samenhang en geen nieuwigheid. Het geld gaat naar Japan, waarvoor hulde. Muzikaal gezien is het niet interessant en daarom ook niet meer waard dan twee onverdiende sterren.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Various Label:Sony Music
The Dwarves - The Dwarves Are Born

The Dwarves - Dwarves Born Again The Dwarves moet qua teksten zo ongeveer de meest dubieuze, seksueel...