RECENSIE: Skirt - Commencement

skirt-commencement
2006-01-16 Zoals de titel Commencement van deze demo al aangeeft is dit het begin van SKiRT. Vijf jongens met een passie voor muziek die een band beginnen en daar tijd en energie in willen steken. Waar het bij veel bands nog wel eens aan geduld en discipline ontbreekt lijkt SKiRT daar geen last van te hebben. Een jaar lang repeteren en geen optredens doen heeft de band geen windeieren gelegd.

Verwacht geen verassende melodieën of vreemde ritmes op deze demo. Jannes, Elmer, Rokus, Simon en Ramon maken eenvoudige, goed in het gehoor liggende pop/rock liedjes. En dat doen ze goed. De eenvoud van de muziek maakt dat het snel, en voor een breed publiek toegankelijk is.

Het aangename stemgeluid van zanger Rokus zet gelijk de toon voor het openingsnummer Standing still. Begeleid door het gitaarspel van Jannes en Ramon wordt het nummer goed opgebouwd. Het meer akoestisch georiënteerde The Distance is zeker aanstekelijk en in het meest rockachtige nummer van deze demo, Next Hundred Years krijgen Elmer (drums) en Simon (bas) de kans om te laten horen wat ze kunnen.

De leden van SKiRT weten hoe ze in dienst van een nummer moeten spelen. Daardoor worden er geen vervelend lange solo’s of andere kunstjes vertoond die niet voor deze muziek geschikt zijn. De band moet zeker nog groeien en hier en daar mag misschien wat meer afwisseling in, bijvoorbeeld de partij van de slaggitaar. Het blijft echter een feit dat SKiRT een debuut heeft gemaakt waar ze trots op mogen zijn.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Skirt Label:Eigen Beheer
YateDigo-killswitch

Ya Te Digo - Kill SwitchHet Baskische noise/rock kwartet Ya Te Digo (kortweg: YTD) heeft in thuisland...