RECENSIE: Scoundrels - Scoundrels

Scoundrels- Scoundrels
2011-09-13 De Engelse band Scoundrels was nog amper ontdekt of het label stuurde de heren al naar Louisiana om inspiratie op te doen voor hun jaren ‘70 rock. De twintigers hebben daar enkele weken keihard gewerkt aan hun debuutalbum. Daarnaast hielden de heren zich fanatiek bezig met bandjes kijken en meespelen met deze zelfde bandjes. Het resultaat is hun debuutalbum Scoundrels. Een album waarop de ruigere Engelse rock samenvloeit met het meer relaxte swamp ritme.

Bij terugkomst viel het de heren vooral op dat het gros van de nummers veel te veel een laidback gevoel gekregen hadden. Dus werd er nogmaals de studio ingedoken om enkele nummers een extra krachtige swing mee te geven. Dat blijkt een slimme keuze te zijn, want het zijn vooral deze nummers waarop de groep schittert. Op liedjes als ‘Issues’ leven de heren, naarmate het nummer zich verder ontrolt, helemaal uit in de scheurende gitaarsolo’s. Dit gecombineerd met het aanstekelijke refrein maakt het nummer ook nog redelijk radiovriendelijk. Dit in tegenstelling tot het eveneens sterke, maar meer instrumentale, ‘Porno’. Hierin wordt de volumeknop van de gitaren nog een standje omhoog gedraaid.
Ook langzamere nummers als ‘Outta Tow Blues’ weten te bekoren. Het nummer met zijn accordeon en blazers is duidelijk geïnspireerd door de swamp blues. De stem van zanger Ned Wyndham is helaas iets te vrolijk voor dit type muziek. Zijn stem weet tijdens ‘Gulf Of Mexico’ wel te raken. Het nummer verteld de wens van Ned om terug te keren naar de mooie tijd en het nostalgische gevoel maakt zeker indruk. Door de toevoeging van een viool en, wederom, een accordeon draagt het nummer een heerlijk gevoel over.

Het debuutalbum van Scoundrels staat vol met aangename, door blues geïnspireerde rock. Desondanks blijft de groep nog ergens zweven tussen de stampende rock van Wolfmother en de radiovriendelijke liedjes van John Mayer. Dit maakt de cd een plaat die eigenlijk voor geen enkele gelegenheid geschikt is en door de middenweg te kiezen doet de groep zichzelf duidelijk te kort. Misschien dat een volgende keer met gescheiden projecten er zeker pareltjes geproduceerd kunnen worden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Scoundrels Label:Rough Trade Distribution
Drugstore Anatomy

Drugstore - Anatomy Drugstore , is afkomstig uit Londen en staat onder leiding van de...