RECENSIE: Pe'z - Tsu Ku Shi N Bow

TsuKuShi-pez
2006-02-18 PE’Z is een vijftal uit Japan. De band is in 1999 letterlijk op straat begonnen met spelen, vervolgens in clubs, en inmiddels zijn ze de hele wereld over geweest. De band bracht in dat jaar hun debuutalbum uit en vervolgens drie mini-albums. Hun mega-debuut hadden ze in 2002. Ze spelen op vele festivals binnen en buiten Japan. Hun muziek klinkt alsof er een groot orkest bij aanwezig is en klinkt erg aanstekelijk. Dat is ook zo op Tsu Ku Shi N Bow, het eerste album dat ook in Nederlands wordt uigebracht.

De plaat is erg jazzy. De band maakt gebruik van typische jazz-instrumenten zoals piano, een duidelijk aanwezige trompet, saxofoon en drums. De instrumenten worden chaotisch bespeeld, maar uiteindelijk zorgt het voor een mooi geheel. Door het hoge swing-gehalte van het album heeft het ook wat weg van salsa muziek. Nummers als Pop ‘N’ Roll en Pierrot doen aan een soundtrack denken. De muziek wordt wat interessanter gemaakt door vreemde geluidseffecten tussendoor. Het album telt acht nummers en is bijna geheel instrumentaal, behalve het nummer Na!Na!Na! – Big Adventure Of Nuru-Pyon-Ta, hierin is Japanstalige zang te horen.

PE’Z is van plan om de hele wereld te veroveren met hun muziek. Dit kan echter nog wel eens moeilijk worden omdat de muziek die zij maken niet heel toegankelijk is. Doordat zij overwegend instrumentale muziek maken zal het niet snel op nationale radiozenders te horen zijn.

Als je echt op gaat in de muziek is het moeilijk om helemaal stil te blijven zitten. Maar de cd zou ook gemakkelijk als achtergrondmuziek gedraaid kunnen worden, het heeft wat van easy-listening, maar is tegelijkertijd ook wel weer heel erg energiek.
Recensent:Annet Haggeman Artiest:Pe'z Label:Eigen Beheer

Gravy (DK) - SelftitledVoor sommige onder ons zal het vreemd in de oren klinken maar Denemarken...

feromonos-welcometo