RECENSIE: Roots Manuva - 4everevolution

Roots Manuva – 4everevolution
2011-10-08 De Britse hiphopveteraan Rodney Smith, beter bekend als Roots Manuva levert met 4everevolution zijn vijfde studioalbum af. Bij veel oudgedienden droogt met de jaren de jeugdige bron van creativiteit op. Hun albums worden dan een herhalingsoefening voor trouwe fans. Roots Manuva breekt die trend met volle overtuiging en trakteert ons op maar liefst zeventien tracks waar de creativiteit vanaf spat.

Vooropgesteld is de muziek van Roots Manuva geen mainstream hiphop. De beats zijn veelal kaal, rauw en elektronisch, maar helemaal van nu. Zijn stem is loom en laag, wat na verloop van tijd eentonig zou kunnen worden. Dit album biedt echter zo veel verscheidenheid in stemgebruik, stijlen en ritme dat geen van de 17 nummers teveel is. Het Engelse accent van de 38-jarige uit Stockwell, South London laat hem bovendien extra opvallen.

Opener ‘First Growth’ flowt over een funky, bijna disco baslijn. De track ligt voor zijn doen behoorlijk makkelijk in het gehoor. Een luchtige start, die direct wordt goedgemaakt in ‘Here We Go Again’ dat wordt gedomineerd door een meedogenloze dubstep bas. Verlichting komt van de zang door Spikey Tee. Hij is een van de vele gasten op dit album. Op het maatschappij kritische ‘Skid Valley’ horen we zelfs Skin en Cass Lewis van Skunk Anansie, terwijl Roots Manuva zijn frustraties uit. “Cost of life so cheap 'round here, but the cost of living ain't cheap 'round here”. Producer Monkeymarc mengt op ‘Who Goes There’ reggae elementen in de beats, maar een meer luchtige sfeer komt er pas in bij ‘Watch Me Dance’. Een behoorlijk commerciële track, mede dankzij de samenwerking met Toddla T.

Zo is eigenlijk elk nummer op het album anders dan het voorgaande. Een echte rode draad ontbreekt dan ook op 4everevolution. Het lijkt erop dat Roots Manuva zoveel inspiratie had, dat het een verzamelalbum met eigen nummers is geworden. Hoogtepunten zijn er zeker. ‘Wha’ Mek?’ is een soort ballad met zang van Roots Manuva zelf. Het zou zeker niet misstaan op een album van Michael Franti. ‘The Throes Of It’ laat zich niet eens beschrijven zo eclectisch is het. De luisteraar krijgt wel zeven minuten om het te verwerken.

Roots Manuva heeft met 4everevolution misschien wel zijn beste album ooit gemaakt. Ieder nummer is anders, maar allemaal zijn ze onmiskenbaar van hem. Uit elk mogelijk genre pakt hij iets en smeedt er een nieuwe track van. Tel daar zijn vakmanschap als vocalist en zijn scherpe teksten bij op en je hebt een artiest waar Engeland trots op mag zijn. Wees blij dat wij er hier van mogen meegenieten!

Eerdere recensies van Roots Manuva:
- 13-10-2010: Duppy Writer (ft. Wrong Tom);
- 19-01-2009: Slime & Reason.