RECENSIE: Wooden Saints - I Know Why Your House is on Fire

Wooden Saints – I Know Why Your House Is On Fire
2011-11-22 Kijk, daar houden we nou van: een collectief van een dozijn talentvolle muzikanten bij elkaar zetten, zonder je in eerste instantie af te vragen welke richting het schip op gestuurd moet worden. Wooden Saints doet het. De band bestaat in de kern uit Arjen de Bock (GEM, The Black Atlantic) en Viktor van Woudenberg (o/a Bettie Serveert en Paulusma). Zij begonnen Wooden Saints als een side project waarbij het idee was: niet nadenken, gewoon bij elkaar gaan zitten met een blik creatieve muzikale geesten en lekker freewheelen. Wat willen we maken? Hoe zal het live klinken? Hoe knutselen we een song met een aftands glockenspiel, trombone en een batterij shakers? Antwoord op iedere vraag: geen idee. Wooden Saints ziet wel. Ze schreven voor I Know Why Your House Is On Fire (een kwart ster extra voor die albumtitel trouwens) liedjes op afspraak: één per week. En dan iedere week samenkomen, met een blanco papier beginnen en niet naar huis voordat er een liedje klaar is.

Zo’n aanpak brengt soms heel veel moois voort (de laatste Alamo Race Track, anyone?) en ook op I Know Why Your House Is On Fire staan meerdere juweeltjes. Alleen die titels al: ‘Alice Has A Way Of Tripping Over Branches’, ‘Never Bother Going Over Clouds’, ‘Away With The Villain’. Vooral die eerste verdient een speciale notering: gezongen door Jelle Paulusma ademt het nummer een psychedelische sprookjessfeer, als een diep donker herfstbos waar je eigenlijk het allerliefst de weg niet meer uit terug wilt vinden. Maar Wooden Saints flirt met meer stijlen: ‘Platypus’ is pure Motown, in ‘I’d Rather Have You Just For Now’ rijst Elliott Smith op uit de dood en komt even de kamer binnenwandelen en in ‘The Elephant’ klinkt het veel te vroeg opgeheven bandje Girls In Hawaii door. Geloof ons, da’s heel fijn.

Een cd die een diepe buiging verdient dus. Wooden Saints maakt muziek zoals veel bandjes bij onze zuiderburen dat doen: wars van commercie, in je eigen tempo werken en, vooropgesteld, gebruik makend van ieders creativiteit en muzikale talent. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Op het moment van schrijven prijkt slechts één tourdatum op www.woodensaints.net. En die is nog wel in Groningen, in januari. Ik heb nu al een treinkaartje gekocht.
Recensent:Jasper van Harskamp Artiest:Wooden Saints Label:Dying Giraffe Recordings
Blackbox Red - Battle

BlackBoxRed - Battle the SparrowsDe Friese muziekgroep BlackboxRed timmert al enige tijd hard aan de weg. In...