RECENSIE: Lori Lieberman - Bend Like Steel

Cover Lori Lieberman - Bend Like Steel
2011-10-25 De naam Lori Lieberman zal niet meteen bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar bijna iedereen kent in ieder geval één van haar songs. Als Lieberman in 1972 Don McLean ziet optreden, heeft ze het gevoel dat diens song ‘Empty Chairs’ over haar gaat. Over deze ervaring schrijft ze een gedicht dat vervolgens door Charles Fox en Norman Gimbel wordt omgevormd tot ‘Killing Me Softly With His Song’.

Ondanks dat Lieberman’s gedicht de basis van het nummer vormt, wordt zij niet als auteur aangemerkt. Als Roberta Flack en The Fugees in respectievelijk 1973 en 1996 wereldhits met het nummer scoren, zijn het dus Fox en Gimbel die bakken met geld opstrijken en Lieberman vist achter het net. Mede door deze slechte ervaring keert Lieberman na het album Letting Go uit 1978 de muziekindustrie de rug toe. Pas in 1996 komt ze terug met het album Home Of Whispers.

Bend Like Steel is alweer Lieberman’s zesde studioalbum sinds haar comeback en hierop laat ze horen nog steeds over een prachtige stem te beschikken. Ook de songs op het album zijn over het algemeen dik in orde. De stem van Lieberman staat centraal en de begeleiding is veelal eenvoudig maar zeer doeltreffend. Piano en akoestische gitaar spelen hierbij de hoofdrollen.

Het openingsnummer van Bend Like Steel is meteen het hoogtepunt van het album. ‘If Not Now’ heeft een prachtige zangmelodie en ook Lieberman’s pianospel is erg mooi. Verderop in de song komen nog wat strijkers voorbij. Het wat sombere, maar ook erg mooie ‘Cup Of Girl’ wordt juist gekenmerkt door mooi gitaarspel. De titeltrack is wat uitgebreider gearrangeerd, maar toch is het Lieberman’s mooie zang die de hoofdrol opeist.

Een ander hoogtepunt op Bend Like Steel is een haast onherkenbare cover van Simon & Garfunkel’s ‘Cecilia’. Het tempo is gehalveerd en in de begeleiding speelt de piano opnieuw de hoofdrol. Lieberman’s versie klinkt hierdoor heel anders dan het origineel, maar doet daar eigenlijk niet voor onder.

Bend Like Steel eindigt opmerkelijk genoeg met een nummer van Charles Fox en Norman Gimbel, ‘Harbor Song’. Blijkbaar koestert Lieberman geen rancune ten opzichte van de heren. Deze song is niet zo mooi als ‘Killing Me Softly With His Song’, maar toch zeker de moeite waard.

Lori Lieberman wordt in november zestig, maar daarvan is op Bend Like Steel niets te horen. Haar muziek is nog net zo mooi als bijna veertig jaar geleden.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Lori Lieberman Label:V2 Records
Cover Welle:Erdball - Der Kalte Krieg