RECENSIE: Steen - De Vader

Cover Steen - De Vader
2011-12-09 De rapper Steen staat dan wel bekend om zijn grove taalgebruik, toch is hij meer dan iemand die alleen het woordje kanker uit kan kramen. Recent is hij vader geworden en daarom heeft hij zijn tweede album de passende titel De Vader meegegeven. Wat opvallend is aan Steen, is dat hij wederom alles zelf doet. Hij is niet getekend bij een label en regelt de distributie zelf.

Het tweede album is wederom geproduceerd door Shockmount, dezelfde producers die ook voor Caro Emerald werken en ook de gitarist van diezelfde Caro Emerald, Wieger Hoogendorp, leverde bijdragen. Vanuit de hiphop-richting is er input van Colin Benders alias Kyteman, Ciph Barker, Reggylines, Dret en Krulle. Bij elkaar is dat een nette lijst van mensen die ook meer zien in Steen dan zomaar een dronken idioot die kanker aan het roepen is.

Wanneer je dan naar de songtitels kijkt lijkt dat echter tegen te vallen. Titels als “Bier Zuipen”, “Bier”, “Dorst” en “Kanker Rapper” doen niet vermoeden dat het vaderschap heel veel veranderingen veroorzaakt heeft in de psyche van Steen. Het gebruik van het woordje ‘kanker’ mag dan afgezien van de track “Kanker Rapper” flink verminderd zijn, de toespelingen naar bier houden de cd overeind. Dat is al duidelijk te zien op de hoes, waar Steen schreeuwend op afgebeeld staat met een draagzak om zijn schouders en een buggy vol met bier. Steen mag dan wel een dochtertje hebben, volgens zijn cd zuipt hij nog steeds de klok rond. Nu moet je alles wat rappers zeggen uiteraard met een korrel zout nemen en ook voor Steen is dat het geval.

Op het nummer “1 Familie” rapt hij de volgende stukken tekst: “het zal je vader maar zijn”. De retrospectie van dit nummer doet sterk denken aan nummers van Eminem. Beide blanke, white-trash-rappers choqueren graag, en ondanks het grove niveau van hun teksten hebben ze toch regelmatig zinnige zaken te melden in andere stukken. Het enige verschil is in dit geval dat Eminem het deed over beats van Dr. Dre daar waar Steen een voorliefde heeft voor hardcore beats. Deze door Shockmount piekfijn uitgewerkte en toch lomp gebleven muziek past perfect bij de teksten en het stemgebruik van de rapper.

Vergeleken met zijn debuutalbum “Muziek Voor Je Moeder” is zijn tweede cd misschien wat minder dreigend geworden, maar toch zal Steen nog genoeg mensen tegen zich in het harnas jagen. Toch heeft hij ‘Geen Spijt’ van zijn uitspraken, waarmee hij aangeeft dat hij er in ieder geval over nagedacht heeft.

Steen zal ook weer een tour gaan doen en dat laatste is misschien wel de beste manier om van hem te genieten. Beukende feesten met een schreeuwende Steen op het podium. Stoor je niet teveel aan zijn taalgebruik maar ga gewoon een keer mee los wanneer hij je stad bezoekt en dronken de plaatselijke sletjes bezwangert.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Steen Label:Coast To Coast
u2 - achtung

U2 - 20 Years of Achtung BabyEr zijn maar weinig releases waar ondergetekende zo reikhalzend naar heeft...