RECENSIE: Anti-Flag - The General Strike

Cover Anti-Flag - The General Strike
2012-03-14 De Amerikanen van Anti-Flag zijn deze jaren, waarin protest klinkt uit elke krocht van de samenleving, in hun sas. Tja, de heren maken al sinds mensenheugenis maatschappij-, maar vooral overheidskritische punkliedjes. En wat dat betreft zou hun achtste studioplaat wel eens heel veel gedachten van heel veel mensen kunnen verwoorden. Maar The General Strike brengt eigenlijk weinig nieuws onder de zon.

Want de bijna dansbare protestpunk en teksten als ,,Stand up, Step out, Step out, To the new sound’’ hebben we al op zo ongeveer alle voorgaande albums gehoord. Intussen hebben de heren onder leiding van frontman Justin Sane (“zucht”) de gemiddelde overheidshater wel overtuigd dat het goed mis is met de wereld en vooral de mensen die haar leiden en de kapitalisten die haar uitbuiten. Het kan altijd nog een keer, maar de vorige twee albums gingen ook al over de verfoeide graaicultuur.

Opvallend is dat, net als het vorige album (The People Or The Gun) deze schijf is gelanceerd door het kleine, doch punkerige Side One Dummy Records. En zelfs opgenomen in een eigen studio. Tja, de heren maakten daarvoor twee albums bij RCA, onderdeel van Sony en dat rook natuurlijk naar vuil kapitalisme. Fans boos, dus Anti-Flag pakte haar biezen. Op zich leuk, maar bij RCA maakten ze muzikaal gezien wel de beste albums.

Natuurlijk, het klinkt allemaal lekker ouderwets. Dikke basloopjes onder stevige hooks op elektrische gitaren. Solo’s sieren de refreinen, screams en samenzang geven de ruimte voor de fan om lekker mee te brullen tegen het establishment. En direct toegegeven, Anti-Flag is wat het muzikale gedeelte een bovengemiddelde punkband, al blijven de drums wat achter. En met een lengte van slechts 27 minuten geeft dit album de band te weinig ruimte om te innoveren. Wat overblijft is een album dat muzikaal best goed in elkaar zit en zeker geen onvoldoende verdient.

Maar springen er nummers uit? Nee. Net zo min als dat er nummers echt door de mand vallen. Er staan geen echte anthems op deze plaat en dat was hetgeen waar Anti-Flag wel altijd goed in was. The General Strike is een album waar te weinig op wordt vernieuwd, niet origineel is en wat bovendien te kort duurt. En toch moet de fan ervoor betalen. Dat riekt naar kapitalisme.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Anti-Flag Label:Side One Dummy Records
Cover André Williams - Hoods and Shades

André Williams - Hoods and ShadesNu zijn de meeste mensen die de respectabele leeftijd van 75 jaar bereikt...