RECENSIE: Chairlift - Something

Cover Chairlift - Something
2012-03-21 Bij het debuutalbum Does You Inspire You was Chairlift nog een trio, maar door het vertrek van Aaron Pfenning in 2010 bestaat de band nu nog slechts uit twee mensen. Caroline Polachek en Patrick Watson kregen op dit nieuwe album wel hulp van producer Dan Carey. Deze werkte eerder met onder andere Kylie Minogue, Franz Ferdinand en Hot Chip.

Net als Does You Inspire You haalt Chairlift ook op Something de inspiratie duidelijk uit de jaren ’80. Het is alleen jammer dat ze niet altijd de spannendste muziek uit die tijd als voorbeeld nemen. Zo doen de coupletten van ‘I Belong In Your Arms’ uw recensent nogal denken aan het nummer ‘Everywhere’ van Fleetwood Mac. De stem van Polachek en de melodie roepen herinneringen op aan deze hit uit 1987. Ondanks deze referentie is ‘I Belong In Your Arms’ overigens best een goed nummer, maar dat komt vooral door het goede refrein.

Het belangrijkste minpunt van Something is dat het album nergens echt spannend wordt. De melodieën zijn best leuk en veel nummers bevatten een sterk basloopje, luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘Take It Out On Me’. Maar nergens weet de band echt te verrassen.

Natuurlijk bevat Something best een paar leuke songs, waaronder de drukke opener ‘Sidewalk Safari’, het catchy ‘Amanaemonesia’ en het rockende ‘Met Before’, maar ook deze songs overtuigen slechts ten dele. Veel andere nummers klinken een beetje zeurderig. Het dieptepunt is wellicht het trage ‘Cool As Fire’, dat klinkt als een van alle spanning gestripte ballad van Garbage.

Does You Inspire You was ook niet over de gehele linie even sterk, maar dat album bevatte nog genoeg leuke songs om een ruime voldoende in de wacht te slepen. Helaas gaat dat voor Something niet op. Teleurstellende plaat.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Chairlift Label:Sony Music
Cover Anti-Flag - The General Strike

Anti-Flag - The General StrikeDe Amerikanen van Anti-Flag zijn deze jaren, waarin protest klinkt uit elke...