RECENSIE: Deviation - Lights

Cover Deviation - Lights
2012-11-05 Met Lights heeft het Utrechtse kwartet Deviation alweer haar derde EP uit. Door een eerste headlinetour en een wisseling binnen de formatie van de band duurde het twee jaar voordat de band de tweede EP Tell It Like It Is een vervolg gaf. Maar in die twee jaar is er aan de poprock van Deviation niet veel veranderd.

In 2006 werd de band bij elkaar gebracht door ene John, die daarmee gelijk voor de bandnaam zorgde. Vijf jaar en twee EP’s later bezorgde de band zichzelf via een slimme publiciteitstunt een hoop aandacht. Door een eigen rockglossy uit te brengen kwam het viertal onder de aandacht van landelijke media en internationale boekingskantoren. Met de derde EP moet een echte doorbraak worden geforceerd.

Doel bij de opnames van de derde EP was naar eigen zeggen om het stevigere geluid van de optredens over te brengen. Opvallend genoeg klinken de drie nummers een stuk gelikter dan de nummers op de vorige EP. Deviation steunt met Lights overduidelijk op het punkpop geluid waarmee zowel nationaal en internationaal succes mee is behaald, door bijvoorbeeld Only Seven Left, MakeBelieve, Lostprophets en Simple Plan. Het rauwe randje, wat op Tell It Like It Is nog aanwezig was, is verdwenen.

De focus ligt dit keer meer op melodie, de gitaren die netjes binnen de lijntjes kleuren en de teksten die na één luisterbeurt meegezongen kunnen worden, hoewel dat laatste wellicht meer aan het niveau van de puberpoëzie ligt. Het kunstje is goed afgekeken en de nummers zijn prima vastgelegd, maar deze drie nummers heb je al tien keer eerder gehoord van andere bands. Het is niet nieuw, het is niet spannend en niet verrassend. Maar dat het succes kan opleveren, is in het verleden vaak genoeg bewezen.
Recensent:Jelger Woudstra Artiest:Deviation Label:Eigen Beheer
Cover Jane Dare - Dare

Jane Dare - DareDrie jaar geleden mocht het Nederlandse muzieklandschap voor het eerst...