RECENSIE: Handsome Poets - Sky On Fire

Cover Handsome Poets - Sky On Fire
2012-12-30 De Nederlandse band Handsome Poets timmert inmiddels flink aan de weg. De heren maken vrolijke indiepop en het zal geen verrassing zijn dat de band dus al snel werd opgemerkt door radiostation 3FM. Na hun eerste single in 2010 werd de band gebombardeerd als Serious Talent en hun tweede single ‘Dance (The War Is Over)’ kreeg de titel Megahit. Toen in 2011 hun debuutalbum uitkwam, waren ze dus al een gevestigde naam. Nu, in de laatste maand van 2012, brengen de heren hun tweede langspeler al weer uit: Sky On Fire. Inderdaad, die naam zult u herkennen. De gelijknamige single op het album werd namelijk afgelopen zomer elke avond gebruikt in het Olympische talkshowprogramma London Late Night. Zo wist de band elke avond een enorm publiek te bereiken!

Op Sky On Fire zet de band de koers van het titelloze debuutalbum voort. Het album staat vol met vrolijke indiepop; er is dan ook geen ruimte voor een ballad. Op elk liedje kan gedanst worden. De band leunt muzikaal flink op synthesizers en op dit tweede album is ook de gitaar een belangrijkere rol gaan spelen, sinds de komst van de nieuwe gitarist. Eigenlijk is op geen enkel liedje iets negatiefs aan te merken. De band weet elke song te verpakken in een catchy melodielijn, zoals ook de nieuwe single, ‘New Life’. Opmerkelijk op de tracklist is ‘Scheveningen’, internationaal gezien natuurlijk niet uit te spreken. Dit liedje klinkt nog meer zomers dan de rest, geïnspireerd door het strand, de zee en haar golven in de badplaats. ‘Lucky One’ vertelt het verhaal van een buurman in wiens leven alles perfect lijkt te gaan. Helaas, vlak nadat hij een miljoen wint, komt hij te overlijden. Hoewel we dit thema al kennen uit ‘Ironic’ van Alanis Morissette (“…he won the lottery and died the next day.”), mag dat de pret niet drukken. Het sterkste nummer van het album blijft toch wel ‘Sky On Fire’, dat gewoon gaat over de lucht die vuurrood kleurt tijdens een prachtige zonsondergang.

Het album Sky On Fire staat dus vol met catchy popliedjes die stuk voor stuk hitgevoelig zijn. Liedjes die vooral vrolijk en niet al te lastig zijn. Ook tekstueel heeft het een hoog “niets-aan-de-hand-gehalte”. De band heeft hiermee genoeg materiaal bij elkaar verzameld om in 2013 weer een succesvolle tournee (en wie weet een hoop festivalbezoeken) bij te schrijven.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Handsome Poets Label:Eigen Beheer
Cover Pulp - Party Clowns: Live In London 1991

Pulp - Party Clowns: Live In London 1991In veel gevallen is het een zegen dat er archieven zijn. Zo zijn we als...