RECENSIE: Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium

Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium
2006-05-30 Gelukkig. Californication is geen eenmalige opleving van de Red Hot Chili Peppers gebleken. De verrassende terugkeer van de Peppers in 1999 werd opgevolgd door By The Way in 2002, dat het niveau van Californication niet benaderde. Teveel tenenkrommende nummers, met Cabron als absoluut dieptepunt. En dus kun je zeggen dat er niet echt reikhalzend uitgekeken werd naar Stadium Arcadium, alhoewel leden van de RHCP al lieten doorschemeren dat dit album veel funkiër zou worden dan By The Way.

Stadium Arcadium is een dubbelaar geworden. Achtentwintig nummers, keurig verdeeld over de twee albums. Het eerste album heeft de naam Jupiter en opent met de eerste single Dani California. Men maakt haar bedoelingen direct duidelijk; Een funky Flea-ritme, een rappende en zingende Anthony Kiedis en enkele fenomenale solo’s van John Frusciante, die zijn virtuoze spel het gehele album etaleert. Dit alles ondersteund door drummer Chad Smith, die zoals altijd vooral de ondersteunende factor is in het geheel. Bij nummer twee, Snow, sluipt de angst van Het Tenenkrommende Nummer direct naar binnen, maar, echt waar, dat nummer went. En na enkele luisterbeurten waardeer je het. Misschien ga je het zelfs nog heel goed vinden.

Echte pareltjes op Jupiter, zijn de ballad Stadium Arcadium, het funky, experimentele Hump de Bump, het BloodSugarSexMagic-achtige She’s Only 18, single-kanshebber C’Mon Girl en aanstaande Pepperklassieker Wet Sand. Jupiter is funky en toch poppy op z’n Peppers.

Het tweede album van de dubbelaar heet Mars. Vaak is het met dubbelaars zo, dat er een merkbaar verschil zit tussen de twee albums. Bij Stadium Arcadium is dit niet zo. Mars bevat dezelfde ingrediënten als Jupiter, met dezelfde geweldige funky Flea-ritmes, Frusciante-solo's en een rappende en zingende Kiedis. De tweede single van Stadium Arcadium zal Tell me Baby worden, die deze ingrediënten uitstekend naar voren brengt: Funky raps en fenomenale Frusciante momenten.

Geen spannend, experimenteel of gedurfd album, wel degelijk en kwalitatief zeer hoogstaand, zoals we van de Peppers gewend zijn.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Red Hot Chili Peppers Label:Warner
Zero 7 - The Garden